Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

DECRET LLEI 17/2021, de 20 de juliol, pel qual s'adopten mesures extraordinàries de limitació a la densitat ramadera

Publicat en el DOGC del 21/7/2021

Mon Oct 04 09:30:00 CEST 2021

Entrada en vigor: 22.07.2021

L'objecte d'aquest Decret llei és l'establiment de mesures extraordinàries de limitació a la densitat ramadera, amb la finalitat de reduir i prevenir la contaminació causada o provocada pels nitrats d'origen agrari, en les zones vulnerables en relació amb la contaminació per nitrats procedents de fonts agràries amb un índex de càrrega ramadera (ICR) superior a 1,2.

Les mesures de limitació a la densitat ramadera establertes en aquest Decret llei produeixen efectes durant un període de 4 anys a partir de la seva entrada en vigor.

Aquestes mesures són:

• No es permet la instal·lació de noves explotacions ramaderes per a la cria intensiva i semiintensiva incloses als annexos I, II i III de la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats.
  • No es permet l'ampliació de la capacitat de les explotacions ramaderes per a la cria intensiva i semiintensiva existents, ni els canvis d'orientació productiva, si l'ampliació o el canvi comporten incrementar la generació de nitrogen total amb coeficients estàndard.

Aquestes mesures de limitació no s'apliquen a l'ampliació de capacitat de les explotacions ramaderes existents en els supòsits següents:

1. a) En les tipologies de bestiar cunícola, oví/cabrum, vaquí de carn i equí, i fins a una capacitat màxima total de 120 URM (unitat ramadera major), segons la normativa d'explotacions ramaderes.
  2. b) En la tipologia de bestiar avícola en forma de cria ecològica i de corral, i fins a una capacitat màxima total de 55 URM (unitat ramadera major), segons la normativa d'explotacions ramaderes.

Als efectes de l'aplicació d'aquestes mesures, les zones vulnerables i el seu índex de càrrega ramadera són els que consten a l'annex 20 del Decret 153/2019, de 3 de juliol, i a l'article 2 i l'annex 2 de l'Ordre TES/80/2021, de 9 d'abril.

Aquest Decret llei també modifica l'article 49.3 del text refós de la Llei d'urbanisme, aprovat pel Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost

“3. En el cas de projectes que comportin l'establiment o l'ampliació d'activitats ramaderes, s'han de sotmetre a informació pública per un termini de vint dies i a l'informe del departament competent en matèria de ramaderia relatiu al compliment dels requisits de distàncies i de les limitacions a la densitat ramadera, establerts per la normativa sobre ordenació ramadera. La llicència corresponent només es pot atorgar si aquest informe és favorable. En el cas que aquests projectes superin els llindars a què fa referència l'apartat 2, aquest informe i el projecte tramitat s'han d'aportar conjuntament amb la sol·licitud de l'informe corresponent de la comissió territorial d'urbanisme que pertoqui. Tanmateix, els projectes relatius a activitats ramaderes preexistents que, sense incrementar la capacitat productiva de les instal·lacions, només comporten obres per adaptar aquestes instal·lacions a les exigències derivades de la legislació aplicable en matèria de ramaderia no requereixen els informes esmentats, sinó que resten subjectes únicament a llicència municipal."

LLEIS APROVADES. PARLAMENT DE CATALUNYA