Transformació Digital | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Departament de Transformació Digital | Notes de Premsa

L’ICAB commemora els 2 anys de la “Carta de Barcelona pels Drets de la Ciutadania en l’era digital”

• La carta pretén que l’avenç tecnològic es faci situant en l’epicentre la protecció dels drets humans.
  • Més de 200 entitats i persones a títol personal donen suport a aquest text.
Mon Mar 01 16:15:16 CET 2021

Barcelona, 2 de març de 2021. El Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) commemora els dos anys de la "Carta de Barcelona pels Drets de la Ciutadania en l'Era Digital", amb el suport de més de 200 entitats i persones individuals adherides al projecte.

L’elaboració d’aquesta “Carta” respon a un projecte de caràcter transversal i d’àmbit internacional, impulsat i liderat per la degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Mª Eugènia Gay i el diputat de la Junta de Govern responsable de la Comissió de Transformació Digital, Rodolfo Tesone. La “Carta”, neix amb l’objectiu d’assentar les bases per a un acord global que permeti garantir que els avenços tecnològics -que ajuden a millorar la qualitat de vida de les persones- es duguin a terme en el marc del respecte als drets humans essencials i els principis democràtics de les societats, ja que la globalització i la digitalització han donat lloc a actuacions sobre les quals els ordenaments jurídics actuals poden presentar respostes insuficients a les demandes de la ciutadania.

El Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, que ha liderat històricament les reivindicacions jurídiques de la societat per a la consecució d’avenços, va presentar la "Carta de Barcelona pels Drets de la Ciutadania en l'Era Digital" ara fa dos anys -en el marc de la celebració del II Digital Law World Congress-, sent pioner en la materialització d’un document que recull els drets que en aquest nou context digitalitzat i globalitzat cal preservar, com són: el dret a la identitat digital; el dret a la intimitat i confidencialitat en l’entorn digital; el dret a l’oblit i al record digital; el dret a la protecció de les dades personals; el dret a la llibertat de pensament, expressió i informació en l’entorn digital; el dret a l’educació i formació digital; el dret a la llibertat d’empresa i desenvolupament tecnològics;  el dret a la igualtat i prohibició de discriminacions davant l’ús de les tecnologies; el dret a la protecció dels menors, persones amb diversitat funcional i altres col·lectius vulnerables a Internet i les xarxes socials; el dret a la protecció de les persones treballadores en entorns tecnològics; el dret a la protecció de les persones consumidores i usuàries en entorns digitals; el dret a la tutela efectiva en els conflictes digitals, entre altres.

La “Carta” –consultable a http://digitalrightsbarcelona.org/ - compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i més de 200 entitats entre els quals cal destacar les universitats catalanes, centres científics, entitats de la vida econòmica, expertes en Dret Digital -entre les quals cal destacar ENATIC, Barcelona Tech City, IFCLA, ISACA, ASCOM, INCIBE, Barcelona Super Computing Center, la Federació Iberoamericana d'Associacions de Dret d'Informàtica, Euroean Tech Association- i d’àmbit internacional com per exemple la Féderationn des Barreaux d’Europe (FBE), entre d’altres.

La “Carta de Barcelona pels drets de la ciutadania en l’era digital” no és tracta d’un projecte tancat, ja que pretén incorporar les propostes d’institucions de tot el món que vulguin adherir-se a aquest projecte, que va néixer amb la finalitzat de ser el gèrmen d'un futur acord internacional comparable a la "Carta de les Nacions Unides" i que converteixi Barcelona en la capital mundial dels drets digitals.

“Carta de Drets Digitals d'Espanya”

Precisament l’experiència de la "Carta de Barcelona pels Drets de la Ciutadania en l'Era Digital", l’ha pogut traslladar el diputat del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona i president de la Comissió de Transformació Digital de l’ICAB, Rodolfo Tesone, en l’elaboració de la “Carta de Drets Digitals d'Espanya”, ja que forma part del grup d’experts de primer nivell que van ser escollits per a la redacció d’aquest document, que respon a un dels compromisos essencials del pla “Espanya Digital 2025” del Govern.

La “Carta de Drets Digitals d'Espanya” -que es va sotmetre a informació pública fins el passat 4 de desembre-, inspirarà els futurs passos a seguir en la protecció de la societat de cara als nous reptes digitals, fixant els principis sobre els quals assentar la salvaguarda dels drets fonamentals a l'escenari digital.

L’ICAB considera que tant els poders públics com la ciutadania han de vetllar per preservar el bon ús de les noves tecnologies, Internet i les xarxes socials, ja que són vies que poden contribuir a impulsar i assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides per crear entre tots i totes, una societat que sigui més justa, més igualitària i més democràtica.