open menu menú
Advocacia Barcelona
Àrea personal

×Àrea personal

Número de col·legiat/ada o usuari ICAB / DNI / Email
×
Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona
cercador de professionals

Llei 29/2022, del 21 de desembre, per la qual s'adapta l'ordenament nacional al Reglament (UE) 2018/1727 del Parlament Europeu i del Consell, del 14 de novembre del 2018, sobre Eurojust, i es regulen els conflictes de jurisdicció , les xarxes de cooperació jurídica internacional i el personal dependent del Ministeri de Justícia a l'exterior (BOE del 22 de desembre de 2022)

Entrada en vigor: 11 de gener de 2023. Quant al contingut i l'estructura, aquesta llei consta de cinc capítols, dues disposicions addicionals, una disposició derogatòria, i tres disposicions finals.

Mon Jan 02 09:30:09 CET 2023

El Capítol I, de «Disposicions generals», recull l'objecte de la llei: l'adaptació al Reglament (UE) 2018/1727; la regulació dels conflictes d’exercici de jurisdicció en processos penals; la regulació de les xarxes de cooperació jurídica internacional; i la normativa relativa al personal dependent del Ministeri de Justícia a l'exterior.

El Capítol II, de «Mesures per facilitar l'aplicació a Espanya del Reglament (UE) 2018/1727», recull el contingut dels antics Capítols I a IV limitat a les mesures indispensables per ajustar la normativa nacional al que preveu Reglament i eliminant les disposicions que queden desplaçades per l'eficàcia directa de la norma europea. Pel que fa als ajustaments normatius, cal destacar la novetat que introdueix el Reglament, quant a les funcions del membre nacional pel que fa als casos urgents, quan no sigui possible determinar o contactar a temps amb l'autoritat competent . En aquests supòsits, el membre nacional, deixant constància d'aquestes circumstàncies per qualsevol mitjà, podrà dur a terme les accions previstes a l'apartat 3 de l'article 8 del Reglament directament, informant-ne l'autoritat competent sense demora i en qualsevol cas en un termini inferior a deu dies. No obstant això, aquesta atribució competencial excepcional té com a límit, també previst a l'article 8 del Reglament a l'apartat 5, que si la mesura a adoptar entra en conflicte amb normes constitucionals, el sistema de justícia penal, el repartiment de competències entre jutges i fiscals (o la policia), la divisió funcional de competències entre els fiscals, o l'estructura federal de l'Estat, el membre nacional s'ha de limitar a proposar a l'autoritat competent l'adopció d'aquestes mesures, encara que sigui un cas urgent i no pugui contactar a temps amb l’autoritat competent. L'única obligació és que la proposta es tramiti sense demora injustificada per l'autoritat competent. A més, es perfecciona, en nom de la transparència, la concurrència i la professionalització, el procés de selecció i nomenament dels candidats als càrrecs de membre nacional d'Espanya a Eurojust, d'adjunt i d'assistent. La selecció dels candidats se subjecta a un procediment obert en què s'exigeixen uns requisits i uns mèrits específics. Així mateix, s'incorpora a la convocatòria el criteri de la presència equilibrada previst a la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

Respecte del Capítol III, «Dels conflictes de jurisdicció», s'adapta el procés d'acord o consens entre autoritats judicials –en què té intervenció Eurojust– al contingut del Reglament 2018/1727. A més, s'estableix una regulació més completa, especialment pel que fa a l'anomenada «sol·licitud de contacte», el contingut de la qual se simplifica perquè inclogui la informació realment rellevant als efectes pretesos. Així mateix, s'ajusta també la terminologia utilitzada en aquesta matèria i s'introdueixen qüestions que la normativa precedent obviava, com la possibilitat que en el procediment s'hagi declarat el secret de les actuacions o l'obligació de comunicar les mesures processals que s'adoptin al procediment judicial mentre es tramita el conflicte de jurisdicció.

Pel que fa al Capítol IV, «De les xarxes de cooperació jurídica internacional», se n'ha ajustat la rúbrica al nou títol de la llei ja que l'anterior terminologia «xarxes judicials de cooperació internacional» no s'acomoda amb la realitat d'aquestes, quant hi ha xarxes compostes per tot tipus de professionals jurídics, no només procedents de les carreres judicial i fiscal. A més, s'ha introduït la garantia de la presència equilibrada d'homes i dones en les designacions dels punts de contacte d'aquestes xarxes i s'han ajustat les referències als processos de designació dels punts de contacte que provenen de les carreres judicial i fiscal, el nomenament del qual correspon a la persona titular del Ministeri de Justícia.

Respecte del Capítol V, «Del personal dependent del Ministeri de Justícia a l'exterior», s'ha establert, simètricament al que passava en el marc de treball de la Unió Europea, la integració directa com a punt de contacte a la Xarxa Iberoamericana de Cooperació Jurídica Internacional (IberRed) d'aquells magistrats d'enllaç que poguessin ser designats, si escau, a l'àmbit iberoamericà.

https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2022-21740

[LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS]

Comparteix

TU POTS CONTROLAR L'ÚS DE LES COOKIES.

A l’ICAB utilitzem cookies a la nostra pàgina. Algunes són estrictament necessàries per al funcionament de la pàgina, i d'altres són opcionals i s'utilitzen per:

  • Mesurar com s'utilitza la pàgina web.
  • Habilitar la personalització de la pàgina web.
  • Per a funcions de publicitat, màrqueting i xarxes socials.

En fer clic a 'Acceptar totes', acceptes la instal·lació de totes les cookies. Si prefereixes configurar-les tu mateix/a o rebutjar-les, fes clic a 'Configuració de cookies'.

Per obtenir més informació, visita la nostra política de cookies.

×