Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: Els col·legis d’Economistes, l’Advocacia i l’Enginyeria de Camins reclamen unes administracions més 'sensibles, eficients i competitives' per gestionar els Fons Next Generation-EU i garantir la recuperació econòmica

El GTAPP s’ha creat amb l'objectiu de reflexionar sobre la capacitat de les nostres institucions de governar un món d'una complexitat creixent. És la primera vegada que, des del món professional, tres col·legis professionals sumen esforços per avançar en aquest debat, i que es posa a l'abast de la societat civil i d'altres col·lectius professionals que es vulguin adherir.

Wed May 05 12:53:00 CEST 2021

Barcelona, 5 de maig de 2021. Millorar la qualitat de les administracions per garantir la recuperació econòmica i aprofitar l’oportunitat que ofereixen els Fons Next Generation-EU. Amb aquest objectiu els col·legis d’economistes, l’advocacia i l’enginyeria de camins han presentat avui el Grup de Treball d’Avaluació de Polítiques Públiques (GTAPP) i un document amb 12 propostes de millora per unes administracions més “sensibles, eficients i competitives”.

El degà del Col·legi d’Economistes, Oriol Amat, ha explicat que “cal potenciar la capacitat de les nostres institucions de governar un món d'una complexitat creixent. És avui un debat necessari i urgent”. En aquest sentit, Amat ha assegurat que els Fons Next Generation-UE “constitueixen una prova decisiva per mesurar la maduresa de les nostres administracions públiques i de la seva capacitat per fer front a aquest repte, i dotar-les de tots aquells recursos necessaris que coadjuvin a la canalització eficaç i eficient d'aquest pla”.

Per la seva banda, el degà del Col·legi de l’Enginyeria de Camins, Oriol Altisench, ha posat l’accent en el pas endavant que suposa la creació d’aquest grup de treball, que neix amb vocació d’obertura a altres entitats de la societat civil i, sobretot, “amb voluntat de contribuir al bé comú posant la capacitat dels nostres professionals al servei de les administracions”. “Tenim grans desafiaments, la sortida de la crisi provocada per la pandèmia, però també el canvi climàtic, transició energètica o els grans canvis urbans lligats a l’urbanisme i la mobilitat. I tots aquests desafiaments reclamen la responsabilitat, l’exigència i el compromís de tots”, ha reblat Altisench.

De la capacitat de les administracions públiques per entomar aquest repte en dependrà, en gran part, l'evolució econòmica i social de les properes dècades, i per tant, la capacitat estructural i organitzativa de les administracions implicades per al guiatge, suport i cooperació amb el món privat per a l'execució dels projectes, esdevé un element central. El degà de la Junta Provisional del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Josep M. Balcells, ha explicat que les 12 propostes “han de ser vistes com una oportunitat per a la cooperació efectiva entre les administracions. Al marge del seu àmbit territorial, les administracions públiques han d’afavorir el treball a través d’estructures més flexibles per tal d’oferir serveis bàsics a la ciutadania de manera més eficient i coordinada”. Balcells ha reclamat un “compliance del sector públic –compliment normatiu i ètic–, com a mecanisme per garantir que aquestes es gestionin de forma més transparent. Cal oferir  millors serveis i donar respostes de major qualitat a la ciutadania, contribuint a mantenir la societat del benestar i la defensa dels drets humans".

El Grup de Treball, amb la participació de professionals dels tres col·lectius, està coordinat per Andreu Ulied, que ha presentat el document de 12 propostes. Ulied ha lamentat “la gran desconfiança entre administracions públiques de totes les escales i sectors, entre administracions i ciutadans, entre els professionals de l’administració i els polítics. Hi ha una gran asimetria entre la capacitat de gestió i planificació de les entitats públiques i de les grans empreses privades, a favor dels privats”. Segons l’anàlisi del GTAPP, Catalunya “afortunadament disposa d’algunes illes d’excel·lència, però els estudis que periòdicament publica l’Institut de Göteborg –de referència en l’àmbit de l’avaluació de polítiques públiques– ens indiquen que després de la crisi econòmica del 2008 no es va produir una millora apreciable en la qualitat de les administracions catalanes o espanyoles, i el més probable és que tampoc es produeixi després de la crisi derivada de la COVID-19".