Comissió de Dones Advocades | Torn d'Ofici i Assistència al Detingut | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L’ICAB apunta a la desigualtat econòmica entre homes i dones com una de les causes de fons de la violència de gènere

“La bretxa salarial existent entre homes i dones continua marcant rols de dependència i la desigualtat econòmica-laboral es presenta com una de causes de fons en un nombre important de casos”, segons Mª Eugènia Gay, degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona. El Torn d’Ofici i el Servei d’Orientació Jurídica, encapçalades per Carmen Valenzuela, diputada responsable d’aquesta Comissió,  detecten noves modalitats de violència masclista: la violència econòmica i un augment de les agressions sexuals entre menors. Amb motiu d’aquest dia internacional, la degana de l’ICAB i la Comissió de dones advocades, encapçalada per la seva presidenta Teresa Blasi, i per Núria Flaquer com a diputada responsable, han elaborat un vídeo reivindicatiu per acabar amb aquesta xacra social. L'ICAB recorda que les víctimes estan emparades per la Justícia Gratuïta

Tue Nov 24 14:55:17 CET 2020

Barcelona, 24 de novembre de 2020.- La xifra de víctimes mortals per violència de gènere (VIGE) continua creixent any rere any. Ja són més de 1.070 les dones assassinades des de 2003, segons dades publicades per la Delegació del Govern espanyol contra la violència de gènere. Davant l’increment constant de víctimes, l'ICAB defensa l'advocacia com a motor per combatre aquesta injustícia que revela l'existència de grans desigualtats estructurals entre homes i dones.

De gener a 23 de novembre del 2020, el Torn d’Ofici ha dut a terme 3.457  actuacions en matèria de violència de gènere a l'àrea d'influència de l'ICAB (Arenys de Mar, Badalona, Barcelona, Berga, Cornellà de Llobregat, Gavà, l'Hospitalet de Llobregat, Igualada, Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Vilafranca de Penedès i Vilanova i la Geltrú). El nombre d’actuacions ha baixat lleugerament respecte a l’any 2019 (3.796   actuacions) però s’han observat noves tendències i modalitats de violència.

Des del Torn d’Ofici assenyalen la desigualtat econòmica-laboral com una de les principals causes de fons de la VIGE en un nombre rellevant de casos. S’ha detectat que la bretxa salarial existent entre homes i dones continua marcant rols de dependència. L’atenció a la família recau encara majoritàriament en la dona qui, en conseqüència, es veu privada d’una major potenciació laboral.

Des de l’ICAB defensem que cal una legislació que reguli els salaris de forma més igualitària per fer front a aquesta realitat. Segons dades del sindicat UGT, encara que les dones pensionistes superen en un 5,27% els homes, la quantia de les seves pensions és d’un 37,79% inferior. El sou de la dona és un 22,35% més baix que el de l’home i la taxa de desocupació, segons dades de població activa, és un 33% més alta en les dones.

Noves formes de violència

D’altra banda, des del Servei d’Orientació Jurídica (SOJ) s’ha constatat un increment d’una altra forma de maltractament, que està denunciat i previst en el projecte de llei de violència masclista: la violència econòmica. Aquesta inclou tota acció o omissió de l'agressor que afecta la supervivència econòmica de la víctima i es tracta d’una violència invisible que cal visibilitzar.

Pel que fa als joves, s’ha advertit una influència negativa de les xarxes socials en aquest segment de la població a través de la transmissió d’estereotips masclistes. L’assetjament a les xarxes ha augmentat i des de la jurisdicció penal de menors del Torn d’Ofici informen d’un increment significatiu d’agressions sexuals entre joves. L’ICAB defensa una educació basada en la perspectiva de gènere que desconstrueixi aquelles idees estereotipades que afavoreixen la discriminació i la violència.

Acompanyament i assistència jurídica a les víctimes

L’ICAB ressalta també la importància de l’acompanyament i l’assistència jurídica a les víctimes de violència de gènere en el moment previ a la interposició de la denúncia. D’aquesta manera es pot garantir que la persona rebi una informació completa dels seus drets des del principi, així com un acompanyament legal i emocional al llarg de tot el procés.  Malgrat la col·laboració que l’ICAB té amb els Mossos d’Esquadra les dades indiquen que està costant molt aconseguir que aquesta atenció primera realment es realitzi. Així a la ciutat de Barcelona, s’ha aconseguit en un percentatge del 20, 57% -dada que valorem positivament però que és encara molt baixa- i a la resta de delegacions de l’ICAB es dona en un percentatge entre el 8 i un 10%. Per això des de l’ICAB es considera que  a efectes de solucionar aquest escull seria convenient que en la nova llei de violència masclista s'establís la perceptivitat d'assistència lletrada a víctimes, a denunciants en la primera declaració en seu policial. Per això seria bo legislar per tal de què aquesta primera assistència es consideri legalment preceptiva.

Des del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona i amb motiu del Dia Internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones també volem recordar que les víctimes de VIGE estan emparades per la Justícia Gratuïta.

Un dia que enguany ha estat diferent ja que no s’ha pogut llegir el tradicional manifest de denúncia a les escales del Palauet Casades, ja que les circumstàncies actuals derivades de la pandèmia ho han fet impossible, però que ha tingut la presència on-line de la degana Mª Eugènia Gay i de la Comissió de Dones Advocades del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (quina diputada responsable és Núria Flaquer i de la mà de la seva presidenta, Teresa Blasi), a través d’un vídeo viralitzat a les xarxes socials on es fa palesa la necessitat d’eliminar aquesta violència envers les dones.

Podeu consultar el vídeo a través del següent enllaç