Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa | Secció de Dret Laboral

NOTA DE PREMSA: L’ICAB considera que la reforma laboral ha d’incloure una nova generació de drets que s'adeqüin a la nova era digital en què estem immersos

Així s’ha posat de manifest en el transcurs del webinar “Reptes de la futura reforma laboral” en què han participat la degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Mª Eugènia Gay; el president de PIMEC, Antoni Cañete; el secretari General de Comissions Obreres a Catalunya Javier Pacheco; el secretari General d'UGT Catalunya Camil Ros; i el Director de Relacions Laborals de Foment del Treball Nacional, Javier Ibars. La taula ha estat moderada per Emma Gumbert, diputada de la Junta de Govern del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona.

Fri Apr 16 12:53:00 CEST 2021
  • El Col·legi de l’Advocacia de Barcelona considera que la reforma del mercat de treball s’ha de fer tenint en compte la veu de l’advocacia i de tots els agents socials, empresarials, sindicats i patronals per tal de garantir l'equilibri i la protecció de les persones treballadores

Barcelona, 16 d’abril de 2021.- El Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) ha celebrat avui el webinar “Reptes de la futura reforma laboral” amb l'objectiu d'analitzar i debatre sobre la reforma laboral que es necessita per tal de garantir l'equilibri i la protecció de les persones treballadores en el mercat de treball.

L’acte ha comptat amb la participació de la degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona,  Mª Eugènia Gay; el president de PIMEC, Antoni Cañete; el secretari General de Comissions Obreres a Catalunya, Javier Pacheco; el secretari General d'UGT Catalunya, Camil Ros; i el Director de Relacions Laborals de Foment del Treball Nacional, Javier Ibars. La taula ha estat moderada per Emma Gumbert, diputada de la Junta de Govern del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona.

La degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona ha posat de manifest que davant l’anunci que ha fet el Govern estatal d’una profunda reforma laboral i tenint en compte com la pandèmia ha incidit en la paralització i l'alentiment de l'activitat econòmica, professional i laboral del país és imprescindible que aquesta reforma del mercat de treball es faci tenint en compte la veu de l’advocacia i de tots els agents socials i empresarials, sindicats i patronals atès que els canvis que s'albiren reclamen el compromís de tots i totes, així com la regulació d'una nova generació de drets que s'adeqüin a la nova era digital en què estem immersos.

Des de l’advocacia barcelonina també s’ha exposat que per fer front a la COVID-19 les autoritats governatives han promulgat un autèntic tsunami normatiu per tal de protegir a les persones treballadores, a les famílies, a les empreses i als col·lectius vulnerables; disposant mecanismes per intentar assegurar la continuïtat del teixit econòmic i productiu, i aprofitant les noves tecnologies per reduir els desplaçaments a partir del teletreball.  I en aquest sentit, la degana de l’ICAB ha destacat el Reial Decret-llei 28/2020, de 22 de setembre, que ha regulat el treball en remot com una forma moderna de la prestació laboral mitjançant la flexibilitat locativa que permeten els nous espais digitals i ha desplegat, al mateix temps, una sèrie de drets per tal d'assegurar la igualtat i la seguretat de les persones treballadores, com per exemple el dret a la intimitat, a la desconnexió digital o al descans.

Per això la degana de l’advocacia barcelonina considera que les empreses que apostin pel teletreball ho han de fer invertint en uns sistemes informàtics segurs; però sobretot, en la salut i en el benestar de les persones treballadores que voluntàriament s'acullin al mateix, per tal de garantir el compliment de les seves funcions en un entorn equilibrat, saludable i coherent amb els nous drets digitals.

Així mateix, la degana també ha incidit en què els excessos irregulars de la jornada dificulten la conciliació i empenyen els salaris a la baixa, el que perjudica de manera patent a les persones treballadores; especialment a les dones i als joves, col·lectius vulnerables a qui les Institucions han de protegir per garantir l'exercici dels seus drets i el desenvolupament de la seva autonomia personal.

Per això ha destacat que per combatre aquestes situacions d’una banda, s’ha anunciat l'anomenada "Llei Rider" i també es van promulgar -l'octubre de l'any passat- dos Reials Decrets que segueixen l'estela del Reial Decret-llei 6/2019, d'1 de març, i que pretenen donar un nou impuls i avançar en la igualtat de tracte i d'oportunitats que ha d'existir necessàriament entre les dones i els homes a nivell laboral i professional. En aquest sentit, ha degana ha considerat que és motiu de satisfacció que s’hagin ampliat el nombre d'empreses obligades a disposar d’un Pla d'Igualtat, i a implementar mecanismes de transparència en matèria retributiva i de processos de selecció; mesures que serveixen per prendre consciència i afavorir la paritat i equitat.

La degana de l’ICAB també ha destacat que la nova reforma laboral -que vol aprofitar l'impuls dels Fons de Recuperació Europea- pretén al mateix temps simplificar les possibilitats contractuals entorn a tres modalitats (estable, temporal i formativa per a la inserció en el mercat laboral), precisament per superar les altes taxes d'atur juvenil que hi  actualment al nostre país així com el problema estructural que actualment existeix, que es manifesta en una temporalitat que se situa al voltant d'un alarmant 90%.

La degana de l’advocacia de Barcelona ha finalitzat la seva intervenció fent èmfasi en tres elements que hauran de tenir-se molt presents a nivell polític i jurídic d'acord amb els importants reptes del Mercat de Treball:  formació, reciclatge professional i ocupabilitat; aspectes que han d’anar de la mà de l’ús i implantació de les noves tecnologies per fer front als desafiaments que planteja l’àmbit laboral actualment.