Torn d'Ofici i Assistència al Detingut | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L’ICAB defensa incloure nous comportaments de violència masclista a l’ordenament jurídic

L’ICAB assenyala la importància d’identificar noves formes de violència masclista com la violència econòmica i digital.

Thu Nov 26 18:23:00 CET 2020
  • Des del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona també es reivindica que la perspectiva de gènere estigui present a tots els programes formatius

Barcelona, 26 de novembre de 2020. L’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) ha assenyalat la necessitat d’identificar noves formes de violència masclista, com la violència econòmica o la violència present a Internet, i encaixar-les en l’ordenament jurídic, durant el webinar ‘Actualització en el tractament de la violència masclista’, que s’ha celebrat avui.

Durant la presentació de la trobada digital, la degana de l’ICAB i presidenta del Consell de l’Advocacia Catalana, Mª Eugènia Gay, ha destacat que la desigualtat i el tracte indigne s’amaga sota formes subtils en què preval la voluntat de l’home de menyscabar la integritat, la llibertat i la dignitat de la dona.

Aquest és el cas de la denominada violència econòmica, on “l’autor aprofita situacions de cotitularitat, com per exemple les derivades d’un préstec persona, per deixar d’abonar la seva part o negar-se a la renegociació del crèdit o la firma d’una dació de pagament, amb l’única finalitat de perjudicar la seva ex-parella”, ha afegit.

Així mateix, la degana de l’ICAB també ha volgut apuntar que la violència masclista està present en les xarxes socials i internet. “L’agressor, valent-se dels entorns digitals, tracta de controlar, anul·lar o humiliar a les víctimes, vulnerant tant la intimitat com la privacitat de les mateixes”, ha assegurat.

En aquest sentit, la degana ha subratllat la importància d’identificar aquests comportaments i incloure’ls en l’ordenament jurídic. “Hem de reivindicar quantes reformes i recursos resultin necessaris per adequar la nostra legislació a la protecció integral que s’exigeix per part del Conveni d’Istanbul de l’any 2011”, ha defensat.

D’altra banda, la degana de l’ICAB també ha posat en relleu que la perspectiva de gènere deu estar present en tots els programes formatius. “Aquells professionals i agents socials que tracten amb les eventuals víctimes deuen comptar amb una preparació específica, que pot resultar extremadament útil per prevenir i detectar conductes i situacions en què es vulneren els drets de les dones”, ha declarat.

A la trobada digital també han intervingut com a panelistes la Fiscal de Sala Delegada contra la Violència sobre la Dona de la Fiscalia General de l’Estat, Pilar Marín Nájera; la Magistrada del Jutjat de Violència sobre la Dona número 2 de Las Palmas de Gran Canaria, Auxiliadora Díaz Velázquez; i l’advocada, Degana del Col·legi d’Advocats de Badajoz (2011-2019) i ex presidenta de la subcomissió de Violència contra la Dona del Consell General de l’Advocacia Espanyola (CGAE), Filomena Peláez Solis.

A més, el webinar ha estat moderat per Carmen Valenzuela, Diputada de l’ICAB i Presidenta de la Comissió del Torn d’Ofici i Assistència a la Persona Detinguda, i Mª del Carmen Sánchez, advocada i vocal de la Comissió del Torn d’Ofici i Assistència a la Persona Detinguda.