Comissió de Protecció dels Drets dels Animals | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: La Comissió dels Drets dels Animals de l’ICAB celebra l’èxit de l’ús de pinso medicalitzat amb nicarbacina per controlar la població d’aus a Barcelona i recomana el seu ús a altres ciutats

L’ús d’aquest mètode ha permès deixar de matar coloms, tórtores, cotorres i gavines - activitat il·legal d’acord amb la normativa  vigent- i disminuir la població d’aquestes aus amb un mètode legal, ètic, i efectiu ja que en un any i mig s’ha reduït en un 50,9% la població de coloms presents a la ciutat de Barcelona, l’allunyament de les aus de les zones de conflicte i la redistribució d’aus com tórtores i cotorres, segons un estudi realitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona entre els anys 2017-2019. Des de la Universitat Autònoma de Barcelona també estimen que el 2021 la població de coloms disminuirà un 70%

Tue Nov 17 16:35:00 CET 2020

Barcelona, 17 de novembre de 2020. La Comissió de Protecció dels Drets dels Animals (CPDA) del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona celebra l’èxit de l’ús de pinso medicalitzat amb nicarbacina per controlar la població d’aus a Barcelona i recomana el seu ús a altres localitats catalanes que pateixin aquesta problemàtica.

La CPDA ha estat treballant des de fa més de 5 anys per tal que l’Ajuntament de Barcelona adoptés un mètode per controlar la població de coloms, tórtores, cotorres i gavines que sigui alhora legal, ètic, efectiu i amb el mínim cost possible.

La solució la va trobar amb l’ús del pinso medicalitzat amb nicarbacina, un sistema que ha estat utilitzat en diversos països d’Europa, com per exemple Itàlia i Holanda amb èxit, ja que han aconseguit reduir la població d’aus i el control de la ubicació de les mateixes, col·locant dispensadors de pinso en llocs estratègics per allunyar els animals de les zones de presència conflictiva.

L’aplicació d’aquest mètode a la ciutat de Barcelona ha tingut uns resultats molt importants, així ho indica l’estudi realitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona entre els anys 2017-2019 que estableix que en un any i mig s’ha reduït en un 50,9% la població de coloms presents a la ciutat de Barcelona, l’allunyament de les aus de les zones de conflicte i la redistribució  de tórtores i cotorres.  L’estudi també considera que el 2021 la població de coloms a Barcelona disminuirà un 70%.

Des de la CPDA de l’ICAB també es recorda que l’ús de pinso medicalitzat amb nicarbacina aconsegueix reduir la població d’aus sense haver de recórrer a matar-les; un sistema que no només és il·legal d’acord amb la normativa vigent actual -com el decret 254/2000, de 24 de juliol, de mètodes d’eutanàsia per animals on queda expressament prohibida l’aplicació del mètode de monòxid i diòxid de carboni, o bé la directiva d'aus de la Unió Europea sobre la protecció d'espècies, transposada a l’ordenament jurídic espanyol mitjançant la Llei 42/2007, 13 de desembre del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, on l’article 54.4 estableix: “Queda prohibit donar mort, danyar, molestar o inquietar intencionadament a les aus, sigui el que sigui el mètode empleat o la fase del seu cicle biològic”. Matar-les també és un mètode poc efectiu, ja que genera l’efecte contrari, la població d’aus es reprodueix més ràpid i per tant augmenta.

L’ús de pinso medicalitzat també té un cost a mig termini més econòmic que exterminar, ja que es pot fer el tractament durant dos anys i els dos anys següents deixar “descansar” o d’aplicar sobre la població d’animals que es vol controlar.

Tots aquests avantatges reconeguts i demostrats després de l’aplicació per part de l’Ajuntament de Barcelona de l’ús de pinso medicalitzat amb nicarbacina en la població d’aus de Barcelona i el fet que aquest mètode té també el reconeixement del Departament de Medi Ambient, Territori i Sostenibilitat de la Generalitat és el que fa que la Comissió de Protecció dels Drets dels Animals de l’ICAB recomani a totes les poblacions catalanes que tinguin aquesta problemàtica l’aplicació d’aquest sistema.

Comissió de Protecció dels Drets dels Animals

El Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) va ser pioner en la creació de la Comissió de Protecció dels Drets dels Animals (CPDA), l’any 2002. Aquesta comissió va néixer amb l’objectiu de conscienciar la societat contra el maltractament animal, formar als advocats i les advocades interessades en la causa i actuar davant qualsevol situació denunciable.