Notes de Premsa | Secció de Dret Fiscal i Financer

NOTA DE PREMSA: La Secció de Dret Fiscal de l’ICAB alerta que l’aplicació del “valor de referència” en els impostos de transmissions, successions i donacions i patrimoni comportarà un increment del cost fiscal per al contribuent

Tue Nov 23 18:48:00 CET 2021

Barcelona, 23 de novembre del 2021. La Secció de Dret Fiscal i Financer del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) està abordant en el marc de la IV Jornada de Dret Tributari que se celebra des d’avui i fins al dijous 25 de novembre de 2021 les principals novetats tributàries introduïdes per la Llei 11/2021, del 9 de juliol (de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal), les novetats per al 2022 en els impostos cedits a la Generalitat de Catalunya, com afectarà l’IVA a l’e-Comerç -arran de l’entrada en vigor del règim fiscal de vendes a distància en l'IVA (OSS i IOSS)- i les notificacions electròniques practicades per les diferents Administracions Públiques, entre d’altres temes.

La IV Jornada de Dret Tributari ha estat inaugurada, de forma presencial, aquest matí, per Mireia Ramón, diputada de la Junta de Govern del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, i Albert Folguera, president de la Secció de Dret Fiscal i Financer de l'ICAB.

La Jornada s’ha iniciat amb la taula sobre les “Principals novetats tributàries introduïdes per la Llei 11/2021, del 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal”, a càrrec de José Blasi, vicepresident de la Secció de Dret Fiscal i Financer de l'ICAB.

La Jornada ha comptat amb la participació de Natàlia Caba, directora General de Règim Jurídic de Direcció General de Tributs i Jocs de la Generalitat de Catalunya, per exposar com afectarà el “valor de referència” als impostos cedits  a la Generalitat.

En aquest sentit, des de la Secció de Dret Fiscal es destaca que l’aplicació del “valor de referència” en els impostos de transmissions, successions i donacions i patrimoni comportarà un increment del cost fiscal per al contribuent i que l’aplicació del valor de referència no respectarà el valor de la transacció.

En el marc de la Jornada també s’ha fet una anàlisi pràctica de l'entrada en vigor del règim fiscal de vendes a distància en l'IVA (OSS i IOSS) i s’ha analitzat la futura evolució de l’IVA a nivell europeu. Albert Folguera, president de la Secció de Dret Fiscal i Financer i professor Associat del Departament d'Economia de la Universitat de Barcelona, ha destacat en el marc d’aquesta ponència que la introducció de l’OSS és el punt de partida a una futura harmonització en el marc de la Unió Europea del Sistema d’informació Immediata (SII) i de les liquidacions periòdiques en matèria d’IVA.

La IV Jornada de Dret Tributari es continuarà desenvolupant en format telemàtic els dies 24 i 25 de novembre. Al llarg d’aquestes dues jornades es farà una anàlisi de la Llei de Pressupostos en referència a les novetats fiscals per al 2022, a càrrec de Maria José Gómez, advocada i membre de la Secció de Dret Fiscal i Financer de l'ICAB. El darrer dia de la Jornada, Esther Virgili, advocada i professora Associada de l'Àrea de Dret Financer i Tributari de la Universitat Autònoma de Barcelona, exposarà el funcionament de les diferents notificacions electròniques practicades per les Administracions Públiques.

Precisament,la Secció de Dret Fiscal alerta que el fet que existeixin diferents plataformes per dur a terme les notificacions és una font de nous litigis perquè el contribuent ha d’estar pendent de rebre notificacions de les Administracions Públiques i disposar d’un certificat digital que burocràticament és de difícil obtenció.  Per això, es considera que, en aquest cas, la tecnologia ha complicat la vida al contribuent, ja que s’ha passat d’una bústia física a una multitud de bústies online.

Secció de Dret Fiscal i Financer

La Secció Dret Fiscal i Financer del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona té l'objectiu primordial d’actualitzar coneixements i estar al dia en relació a la normativa que afecta aquesta branca del Dret, per això fomenta l'organització i participació en cursos, conferències i seminaris. Des de la Secció també s’intervé, mitjançant la Junta de Govern del Col·legi, en aquells afers i disposicions que afecten el Dret fiscal i financer.