Normativa | Comissió Normativa | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L'advocacia de Barcelona alerta de la reculada de la Segona Oportunitat en l’Avantprojecte de Llei de transposició de la Directiva europea d’insolvències

La Comissió de Normativa de l’ICAB formula 40 aportacions al text de l’Avantprojecte en el procés d’audiència i informació pública obert aquest mes d’agost

Thu Aug 26 13:38:00 CEST 2021

Barcelona, 26 d’agost de 2021. El Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB) ha formulat aportacions en el procés d'audiència i informació pública que el Ministeri de Justícia ha obert aquest mes d'agost en relació a l'Avantprojecte de Llei de transposició de la Directiva europea 2019/1023 de reestructuracions i insolvència. En les aportacions s'alerta que el nou text preveu canvis que suposen un "greu retrocés" per a la Segona Oportunitat respecte del model vigent.

La Comissió de Normativa de l'ICAB ha formulat en total 40 aportacions al text de l'Avantprojecte en el procés d'audiència i informació pública. Aquestes aportacions es presenten amb voluntat propositiva i amb la finalitat de poder ajudar a una millora real de la nostra legislació concursal.

El Col·legi centra la seva atenció en tres novetats l'aplicació de les quals pot suposar la restricció del dret a la Segona Oportunitat dels ciutadans tal com està configurat avui:

1. a) S'incorporen noves restriccions a l'exoneració que comporten una pèrdua de drets respecte al règim actual, i afegeixen obstacles a la segona oportunitat. En aquest sentit s'alerta que les resolucions administratives no haurien de ser un obstacle per accedir a la Segona Oportunitat
  2. b) Es pretén excloure de l'exoneració al crèdit públic, allunyant-se del model vigent regulat l'any 2015, i contrari a la doctrina fixada per la sentència de Tribunal Suprem de 2 de juliol de 2019, analitzant i interpretant la mateixa Directiva 2019/1023, que es pretén transposar. El canvi proposat, a més d'impedir l'accés a una real segona oportunitat, xoca amb el propi text de la Directiva i per tant pot provocar un conflicte entre la norma estatal i la comunitària abocant a una estesa conflictivitat als tribunals i incrementant la inseguretat jurídica i probablement el plantejament innecessari de noves qüestions prejudicials davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea, més quan el mateix Tribunal Suprem interpretant la legislació i doctrina comunitària ha harmonitzat en el dret intern la interpretació de l'exoneració del crèdit públic, d'acord amb la Directiva 2019/1023, seguint les regles fixades pel propi TJUE.
  3. c) La proposta d'excloure la intervenció necessària de l'advocat en el procediment per a microempreses, que inclou els autònoms, generaria de facto clares situacions d'indefensió, entre d'altres aspectes perquè la comissió d'errors en la sol·licitud o en la documentació podria suposar que es consideri culpable el deutor, amb la conseqüència que s'impedeixi la cancel·lació dels deutes. A més, comportaria un perjudici especialment greu a les persones que menys tenen perquè veta l'accés dels deutors més vulnerables al dret a la justícia gratuïta.

S'adverteix que amb el text presentat a la pràctica molts ciutadans, empresaris i no empresaris, quedarien exclosos de la Segona Oportunitat i no els quedaria més remei que continuar en l'economia submergida o en una situació de marginalitat, que és el que es pretén evitar amb el model actual d'exoneració de deutes.

Per aquest motiu, el Col·legi expressa la seva preocupació amb els canvis per l'afectació al dret a la Segona Oportunitat i per la inseguretat jurídica que podrien comportar, i confien amb què el Ministeri aculli les aportacions realitzades per tal de protegir el model actual i generar confiança de la ciutadania en el mecanisme de la Segona Oportunitat, que s'ha incorporat amb normalitat a la nostra la cultura jurídica, econòmica i social i que durant l'exercici 2020 ja ha estat utilitzat per més de 8.500 persones als nostres tribunals.