menú
Àrea personal

×Àrea personal

Número de col·legiat/ada o usuari ICAB / DNI / Email
×
Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona
cercador de professionals
Comissió d'Estrangeria | Comissió de Normativa | Comissió Estrangeria | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Proposició de llei orgànica per la qual es modifica la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal, per prohibir el proxenetisme en totes les formes.

Aquesta iniciativa ha estat presa en consideració i es troba en tràmit parlamentari.

02/11/2022

L'article 187.2 del Codi Penal, en la redacció vigent, no castiga qualsevol forma d'obtenció de lucre de la prostitució aliena, sinó que exigeix ​​que aquesta obtenció de lucre s'hagi dut a terme mitjançant l'explotació de la persona prostituïda. Aquesta definició del tipus recollit a l'article 187.2 ha portat a una inaplicació total d'aquest precepte i, a la pràctica, a la impunitat total del proxenetisme.

Es pretén articular la resposta penal necessària, optant-se per castigar el proxenetisme de manera general a l'article 187, sense exigir la relació d'explotació. En requerir-se que l'afavoriment de la prostitució es realitzi amb ànim de lucre, es deixen fora del tipus conductes de mera recepció de diners provinents de la persona prostituïda i altres conductes que es poden considerar neutrals o innòcues. Es redueix la pena com a conseqüència de l'abast més gran que passa a tenir el tipus delictiu. Es castiga també la terceria locativa com a modalitat específica de proxenetisme en un article diferenciat del Codi Penal, el 187 bis, per configurar una modalitat agreujada del delicte de proxenetisme, amb un lleuger augment de pena en consonància amb el major pèrdua de valor de la conducta descrita respecte de la tipificada a l'apartat 2 de l'article precedent. Quant a l'article 189 ter del Codi Penal, s'introdueix un nou paràgraf amb remissió a les penes de l'article 33.7, mantenint-ne el caràcter facultatiu, sense establir un tractament específic per a la dissolució de la persona jurídica que atorgui caràcter imperatiu a aquesta mena de pena . Es té així en compte l'ampliació de l'abast d'alguns delictes regulats, com ara el delicte de proxenetisme de l'article 187.2 i es manté, d'altra banda, la coherència amb altres delictes en què es preveu també la responsabilitat penal de les persones jurídiques, incloent-hi alguns de semblant gravetat a l'actual, com ara el delicte de tracta d'éssers humans de l'article 177 bis, a l'apartat 7.

Es considera que les persones que recorren a les dones en situació de prostitució participen directament de l'entramat que sosté aquesta greu vulneració dels drets humans i representen la condició de possibilitat perquè es produeixi la prostitució. Per això, la iniciativa contempla el retret penal d’aquest tipus de conductes. Finalment, es considera necessari equiparar la persona prostituïda amb la víctima d'un delicte, motiu pel qual se li fan extensius els drets i les prestacions previstos en la Llei 4/2015, de 27 d'abril, de l'Estatut de la víctima del delicte, així com les previsions que pugui contenir la legislació en matèria de llibertat sexual.

Contacte

Comparteix

També et pot interessar

TU POTS CONTROLAR L'ÚS DE LES COOKIES.

A l’ICAB utilitzem cookies a la nostra pàgina. Algunes són estrictament necessàries per al funcionament de la pàgina, i d'altres són opcionals i s'utilitzen per:

  • Mesurar com s'utilitza la pàgina web.
  • Habilitar la personalització de la pàgina web.
  • Per a funcions de publicitat, màrqueting i xarxes socials.

En fer clic a 'Acceptar totes', acceptes la instal·lació de totes les cookies. Si prefereixes configurar-les tu mateix/a o rebutjar-les, fes clic a 'Configuració de cookies'.

Per obtenir més informació, visita la nostra política de cookies.

×