Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Reial Decret llei 19/2021, de 5 d'octubre, de mesures urgents per impulsar l'activitat de rehabilitació edificatòria en el context del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència

Publicat en el BOE del 6/10/2021.

Mon Oct 25 08:59:00 CEST 2021

Entrada en vigor: 06.10. 2021.

Aquest RDL introdueix noves deduccions en l'IRPF per obres de millora de l'eficiència energètica en habitatges i edificis residencials. Aquestes deduccions, vigents des del mateix dia de publicació del RDL al BOE. S'aplicaran sobre les quantitats invertides en obres de rehabilitació que contribueixin a assolir determinades millores de l'eficiència energètica de l'habitatge habitual i en els edificis residencials, acreditades mitjançant el certificat d'eficiència energètica. Es tracta d'una mesura que forma part del PRTR, 'Programa de rehabilitació per a la recuperació econòmica i social en entorns residencials', dotat amb 3.420 milions d'euros, dels quals 450 milions es destinaran inicialment per finançar els incentius fiscals.

S’introdueixen tres tipus de deduccions. En primer lloc, s'estableix la deducció del 20% per actuacions que redueixin un 7% la demanda de calefacció i refrigeració en l'habitatge usual, segons el certificat d'eficiència energètica de l'habitatge. Ha de tractar-se de l'habitatge habitual de contribuent, o que estigui destinada o hagi de destinar-se al lloguer com a habitatge habitual. El percentatge de deducció és d'un 20% de les quantitats satisfetes per les obres realitzades en el període d'aplicació, fins a un màxim de 5.000 euros per habitatge.

En segon lloc, es determina una deducció del 40% per actuacions de rehabilitació o millora que redueixin un 30% el consum d'energia primària no renovable, acreditable mitjançant el certificat d'eficiència energètica de l'habitatge, o millorin la qualificació energètica aconseguint les lletres a o B en habitatge habitual, a la mateixa escala de qualificació. El percentatge de deducció és d'un 40%, de fins a un màxim de 7.500 euros per habitatge.

En ambdós casos, el període d'aplicació serà des de l'entrada en vigor del real decret fins al 31 de desembre de 2022.

En tercer lloc, s'aplicarà la deducció del 60% per actuacions que redueixin un 30% el consum d'energia primària no renovable, o millorin la qualificació aconseguint les lletres A o B en edificis residencials. El seu període d'aplicació serà des de l'entrada en vigor de l'RDL fins al 31 de desembre de 2023, i han de ser actuacions de millora que afectin el conjunt de l'edifici.

El percentatge de deducció és d'un 60% de les quantitats satisfetes per les obres realitzades en el període d'aplicació, fins a un màxim de 15.000 euros per habitatge.

A més de les deduccions fiscals, es modifica la Llei 49/1960, de 21 de juliol, sobre propietat horitzontal, per facilitar la presa de decisions en les comunitats de propietaris. En concret, es modifica el règim aplicable a les obres de rehabilitació que contribueixin a la millora de l'eficiència energètica en el conjunt de l'edifici, establint un règim de majoria simple per a la realització de tals obres, així com per a la sol·licitud d'ajuts i finançament per a això.

Amb la nova normativa, també es reforça la capacitat d'actuació de comunitats de propietaris per a l'accés al crèdit per a obres de rehabilitació i millora dels edificis, amb la finalitat que tinguin plena capacitat jurídica per a la formalització d'aquests crèdits.

Així mateix, s'aprova la creació d'una línia d'avals per a la cobertura parcial per compte de l'Estat del finançament d'obres de rehabilitació que contribueixin a la millora de l'eficiència energètica.

Amb aquesta nova línia d'avals de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO), que es desenvoluparà a través d'un conveni amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, es cobriran parcialment els riscos dels préstecs concedits per part de les entitats financeres privades destinats a actuacions de rehabilitació d'edificis d'habitatge que contribueixin a la millora de l'eficiència energètica. En concret, a través d'aquesta nova línia es podran concedir avals per un import de fins a 1.100 milions d'euros.

[LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS]