Torn d'Ofici i Assistència al Detingut | Comissió de Cultura / Formació | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Premsa | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L'Advocacia de Barcelona valora positivament la preceptivitat de l’assistència lletrada a les víctimes de violència masclista però alerta de les mancances existents per combatre-la (conclusions del II Congrés ICAB de Violència Masclista 2022)

• El "II Congrés de Violència Masclista" que s’ha celebrat al Col·legi de l’Advocacia de Barcelona ha comptat en la seva cloenda amb la presència de la consellera de Justícia, Gemma Ubasart, i el degà del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Jesús M. Sánchez.
Fri Nov 04 18:00:00 CET 2022
  • Es reclama l'especialització dels jutjats d'infància i família i reforçar els mitjans per donar contundència objectiva a la declaració de la víctima.
  • Es considera necessària una assistència integral a les víctimes de violència masclista, no només jurídica sinó també psicològica o social.

Barcelona, 4 de novembre del 2022. L’Advocacia de Barcelona valora molt positivament la preceptivitat de l’assistència lletrada a les víctimes de violència masclista. Així s’ha donat a conèixer en el marc del “II Congrés sobre Violència Masclista (2022)” que s’ha celebrat dijous 3 i divendres 4 de novembre de 2022 a la seu del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona sota l’organització de la Comissió de Torn d'Ofici i Assistència a la Persona Detinguda i la Comissió de Dones Advocades.

Tanmateix, en el transcurs d’aquest Congrés, que s’ha estructurat en 8 taules de debat i anàlisi sobre temes d’especial transcendència en relació als processos judicials relacionats amb la violència masclista, també s’ha conclòs i posat de manifest altres conclusions que han estat exposades per la diputada responsable del Torn d’Ofici i Assistència a la Persona Detinguda, Carmen Valenzuela, i per la diputada responsable de la Comissió de Dones de l’ICAB, Núria Flaquer, com són:

• Cal especialització dels jutjats d'infància i família; creació d'una “matrícula famíliar” per conèixer els processos que es tramiten; elaboració d'una guia de bones pràctiques per a l'exploració dels nens/es adolescents i resoldre l'actual deficiència dels punts de trobada.
  • Cal reforçar els mitjans per donar contundència objectiva a la declaració de la víctima: equips forenses, equips mèdics primaris, ja que el 50% de les denúncies de VIGE s’arxiven perquè la víctima no declara, o el 40% de procediments són absolutoris i només el 7% és condemnatori, per citar uns exemples.
  • La formació continuada és essencial per poder detectar més casos de tràfic d’éssers humans.
  • La Llei Orgànica 10/2022 és una eina que estableix el dret a l’assessorament jurídic previ i l’assistència jurídica gratuïta per a totes les víctimes de violències sexuals, i a aquest efecte disposa que en el termini d’1 any s’haurà de reformar la Llei 17/1996 d’assistència jurídica gratuïta.
  • Cal una assistència integral a les víctimes de violència masclista, no només jurídica sinó també psicològica o social.
  • Falta col·laboració dels operadors de xarxes socials per investigar els delictes comesos a través d'aplicacions, ja que el 73% de les dones en el món han estat exposades o experimentat violència digital o el 90% de les víctimes de distribució digital no consentida d’imatges íntimes són dones.
  • Cal formar l'advocacia d'ofici per tal que pugui posar límits i poder gestionar el cost emocional que pot comportar l'assistència a les víctimes de violència masclista.

Un cop exposades les conclusions, la consellera de Justícia, Gemma Ubasart, que ha assistit per primera vegada a la seu del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona amb motiu de la celebració del “II Congrés sobre violència masclista” i el degà del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Jesús M. Sánchez, han clausurat aquest Congrés.

Precisament el degà de l’ICAB, ha felicitat Gemma Ubasart pel seu recent nomenament com a consellera de Justícia, Drets i Memòria de la Generalitat de Catalunya. I ha exposat que i li ha traslladat “la voluntat de l’advocacia de Barcelona de  continuar treballant en totes les iniciatives que puguin suposar la millora del nostre ordenament jurídic i la Justícia”. El degà de l’ICAB també ha fet èmfasi en què “la lluita contra la violència masclista requereix el compromís de tots i de totes, i per això la formació continuada i l’especialització dels professionals, així com l’estreta col·laboració entre tots els col·lectius i institucions implicades, resulten fonamentals per lluitar contra aquesta xacra social”.

En relació amb la protecció de les víctimes als jutjats, la consellera Ubasart ha informat que el Departament de Justícia, Drets i Memòria té ja un mapa dels espais que presenten mancances o limitacions, i la voluntat de la conselleria és seguir treballant per millorar els circuits diferenciats entre víctimes i agressors i les sales d’atenció a les víctimes. “Molts dels espais analitzats – els que no necessitaven reformes o obres – estaran acabats properament. I de cara a l’any vinent tenim la intenció de redoblar els esforços tècnics i pressupostaris per tal d’abordar aquesta qüestió”, ha avançat la consellera. Ubasart també ha manifestat la necessitat de donar un impuls estratègic a l'agilització i digitalització en l'Administració de justícia, sobretot en l’àmbit penal: "La jurisdicció penal és la gran assignatura pendent. El nostre objectiu és que el sistema es liciti i es comenci a implementar l’any vinent. Això permetrà una col·laboració més estreta entre la fiscalia, els jutjats d’instrucció i els de violència de gènere per a una millor coordinació".