Tribunal Arbitral de Barcelona (TAB)

Coneix l'ICAB

Tribunal Arbitral de Barcelona (TAB)

El Tribunal Arbitral de Barcelona (TAB) és un òrgan que gestiona i coordina institucionalment l'administració de tot tipus d'arbitratges, essencialment en matèria civil i mercantil, sense cap limitació geogràfica.

El TAB ofereix un procediment específic per dirimir tot tipus de conflictes en uns quants mesos i en una sola instància alternativa a la justícia ordinària i, per tant, sense necessitat de recórrer a un procés judicial: l'arbitratge.

Quan dues parts en conflicte han introduït una clàusula al contracte o acorden sotmetre's a l'arbitratge del TAB, aquest s'encarrega d'administrar l'arbitratge i, en el seu cas, nomenar l'àrbitre/s que hauran de resoldre la controvèrsia.

Avantatges de l'arbitratge

L'arbitratge té com a avantatges l'especialització de l'àrbitre/a, la rapidesa en resoldre el conflicte, la qualitat tècnica de les seves decisions, la gran flexibilitat de tracte i la seva economia, podent resoldre l'àrbitre de forma definitiva o merament cautelar, i fins i tot podent fraccionar els diferents aspectes del litigi mitjançant laudes parcials.

L'arbitratge resol els conflictes en un període més breu de temps que la justícia ordinària, tot reunint al mateix temps ambdues parts de forma voluntària, en un plànol d'igualtat amb l'àrbitre, defugint els formalismes, atès que l'autoritat de l'àrbitre li ve atorgada per les pròpies parts que se sotmeten a la seva jurisdicció.

Constitució

El TAB va ser constituït l'any 1989 per l'Associació Catalana per a l'Arbitratge, entitat integrada per l'Associació de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona, l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB), l'Il·lustre Col·legi de Notaris de Catalunya i el Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya (CICAC).

Junta Directiva

La Junta de Directiva, formada per les entitats associades, dirigeix, administra i representa l’Associació Catalana per a l’Arbitratge–Tribunal Arbitral de Barcelona. Les persones físiques que representen les entitats associades poden ser membres del Tribunal Arbitral de Barcelona si compleixen els requisits que s’exigeixen per formar-hi part i accepten el càrrec. El Tribunal Arbitral de Barcelona és l’òrgan permanent amb facultats delegades que porta a terme l’administració dels arbitratges.

Composició de la Junta Directiva (2022-2026)

President

• Frederic Munné Catarina

Vicepresidents

• Antoni Fitó i Baucells
  • Antoni Bosch Carrera

Secretari

• Luis Fernández del Pozo

Vocals

• Joan Martínez García
  • Cristina Vallejo Ros

Clàusules model

La submissió al TAB es pot fer a través de qualsevol pacte o contracte en el que consti la voluntat de les parts que el subscriuen a sotmetre's a la decisió de l'àrbitre que es designi en el marc de l'arbitratge institucional del TAB. No obstant, el Tribunal suggereix com a model l'ús de la clàusula potestativa.

Reglament del TAB

El TAB va aprovar el 26 de juliol de 2004 el text del vigent Reglament del Tribunal Arbitral de Barcelona, en desenvolupament de la Llei 60/2003 d'Arbitratge, que és la que regeix per a tots els arbitratges iniciats al TAB a partir d'aquella data.

Iniciatives

Cada any, el TAB convoca el Premi TAB per al foment de la cultura arbitral, que neix amb vocació de continuïtat amb l'objectiu de difondre la cultura arbitral i fomentar el seu ús. Així mateix, el TAB, des de 2001, publica juntament amb la Llibreria Bosch El anuario de Justicia Alternativa.

Aquesta publicació és l'única de l'Estat dedicada íntegrament a l'arbitratge i als sistemes d'ADR. El TAB també organitza juntament amb ESADE un Curs anual d'especialització destinat a formar juristes per actuar com a àrbitres i com a lletrats/des defensors/es en arbitratges.