Transformació Digital | Departament de Transformació Digital

Celebrat a l'ICAB un primer debat sobre la proposta de directiva sobre els drets d'autor al mercat únic digital

El dimarts 26 de març el Parlament Europeu ha aprovat provisionalment la proposta de Directiva sobre els drets d'autor al mercat únic digital. És possible que el 15 d’abril el Consell de la UE aprovi el text de la Directiva.
Fri Apr 12 00:00:00 CEST 2019

Una vegada estigui aprovada, s’obre el període per portar a terme la seva transposició a l’ordenament jurídic intern.

Una directiva que ha generat un important debat entre els seus partidaris i els seus detractors, o comentaris en el sentit de que la Directiva, d’aprovar-se, suposa la fi de la internet que coneixem o que, de facto, obrirà la porta a la censura prèvia de continguts per part de les plataformes de continguts.

La Comissió Europea justifica la iniciativa en la necessitat que els drets d’autor i el copyright s’ajustin a l’era digital i aportin beneficis tangibles a tots els sectors creatius, premsa, investigadors, educadors, institucions de patrimoni cultural i ciutadania.

El Parlament europeu indica que l’objectiu és que els drets d’autor també s’apliquin a internet.

Borja Adsuara,  Raquel Xalabarder, Miquel Àngel Vallès. Mercedes del Palacio, i Abel Garriga, moderats  per Marta Insua i Rodolfo Tesone, han debatut sobre la norma avui, 12 d’abril a l’ICAB.

Del debat destaquem:

• Mercedes del Palacio: Un dels objectius de l’actual Comissió Europea és avançar  en la consecució del mercat únic digital. En aquest sentit, ha llençat una bateria de propostes i iniciatives, entre les que es troba el tema dels drets d’autor, sent aquesta directiva una peça fonamental.
  • Borja Adsuara: La Directiva de Propietat intel·lectual era de 2001. Basada en el Tractat de la OMPI sobre Dret d’Autor de 1996, és evident que necessita ser actualitzada. S’han llançat molts “bulos” sobre la normativa que no s’ajusta a la realitat: La Directiva no preveu la censura prèvia, no provocarà la fi de l’internet i no serà la fi  dels “memes”.
  • Abel Garriga: la Directiva fa un exercici d'equilibri, i on les diferents peces queden finalment desequilibrades
  • Raquel Xalabarder: La Directiva té bones intencions. La necessària harmonització dels drets d’autor era necessària. Però els articles 15 (anterior 11) i 17 (anterior 13) son francament criticables. El primer serà inútil i el segon és perillós i farà dany als drets d’autor. Tots perdrem, ja que hi hauran molts continguts no disponibles:  tots aquells que no estiguin llicenciats.
  • Miquel Àngel Vallès: Seria desitjable la regulació mitjançant un reglament i no una directiva. Europa està marcant un horitzó per a tot el món, un estàndard global dels drets d'autor. França ja està parlant de la transposició de la Directiva; en tant que poden ser els primers en legislar, França pot marcar la tendència.

Un debat interessant sobre una Directiva de la que tornarem a parlar.