Notes de Premsa | Titulars

Conveni de col·laboració entre Justícia i l’ICAB per posar en marxa un Servei d'Orientació Jurídica en matèria de Segona Oportunitat

El servei de Segona Oportunitat del Departament de Justícia va atendre prop de 1.500 casos al 2023 en una tendència de creixement exponencial any rere any. Catalunya representa un 26% del total dels procediments concursals de tot l’Estat, que va registrar el primer trimestre de l’any un total de 13.078

Wed Jul 31 17:08:50 CEST 2024

El Departament de Justícia, Drets i Memòria de la Generalitat ha signat un conveni amb l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) que ha permès iniciar un Servei d’Orientació Jurídica (SOJ) en matèria de Segona Oportunitat per tal d’atendre casos d’insolvència personal.

El conveni SOJ amb l’ICAB busca reforçar l’orientació jurídica per poder atendre més persones que es trobin en una situació d’insolvència personal. La col·laboració es va posar en marxa el 15 de maig de 2024 i ja s’han atès un total de 142 consultes de ciutadans i ciutadanes,129 de les quals s’han convertit en expedients de justícia gratuïta oberts en matèria de Segona Oportunitat.

Prèviament a la posada en marxa d’aquest SOJ en matèria de Segona Oportunitat, la Generalitat va atendre al 2023 prop de 1.500 casos relacionats amb insolvència. Per això, la posada en marxa d’aquesta col·laboració a través del SOJ ICAB de Segona Oportunitat permetrà detectar de forma primerenca les persones que requereixen recórrer al mecanisme de Segona Oportunitat que es puguin presentar davant dels jutjats. A banda, millorarà l’orientació jurídica especialitzada a les persones físiques i empreses que hagin de recórrer a aquesta via i facilitarà una informació més clara i eficaç sobre les eines que posa la Generalitat i l’ICAB per contribuir a pal·liar la problemàtica de la insolvència personal de la ciutadania.

La directora general de Dret, Entitats Jurídiques i Mediació, Imma Barral, ha assegurat que la nova unitat de segona oportunitat “ajuda al ciutadà a conèixer les eines que l’administració pública posa al seu abast per millorar aquestes situacions”. La directora ha celebrat fer un pas més en aquest acompanyament que “facilita els tràmits i acompanya les famílies i autònoms en situació d’insolvència per tal que puguin demanar al jutjat l’eliminació total o parcial dels seus deutes i tornar a començar de zero”.

Per la seva banda, el degà del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Jesús M. Sánchez, ha afirmat quel’impuls de la Segona Oportunitat ha estat una prioritat per a l’advocacia de Barcelona perquè permet que les persones físiques, tant consumidores com empresàries, amb l’ajut d’un advocat o advocada, puguin iniciar de forma simple i accessible un procediment que pot permetre assolir l’exoneració de la majoria dels seus deutes i donar així solució a situacions greus de sobreendeutament”. I ha afegit: “celebrem que fruit de la col·laboració amb el Departament de Justícia, Drets i Memòria de la Generalitat podrem contribuir des de l’advocacia a què més ciutadans i ciutadanes puguin conèixer i acollir-se al mecanisme de la Segona Oportunitat”.

Arran de la pandèmia es van disparar els casos d’insolvència

L’inici de la Covid va marcar un augment exponencial de casos d’insolvència a Catalunya (5.843 el 2021). Dos anys més tard, la realitat constata que la insolvència -com a problema social i econòmic- segueix creixent i que les dades fruit d’aquesta pandèmia només eren la punta de l’iceberg.

Catalunya compta amb un alt volum de processos concursals respecte al conjunt de l’Estat. Així, durant el primer trimestre del 2024 va ser la comunitat autònoma on es van presentar el major nombre de concursos (3.416), el que ha representat un 26,1% del total de concursos que es van presentar a tot l’Estat (13.078).

Dels 3.416 processos concursals que es van presentar a Catalunya en aquest període, un total 390 els van protagonitzar persones jurídiques (un 26,7% del total estatal de concursos); 306 varen ser persones físiques empresàries (un 43,8% de tot estatal de concursos), i 2.720 van ser persones físiques sense activitat empresarial (un 24,9% del total estatal concursos).

Aquestes dades posen de manifest un creixement continuat d’insolvències i processos concursals i, alhora, la necessitat d’impulsar el mecanisme de la Segona Oportunitat com a via perquè les persones físiques, autònoms i microempreses en situacions greus de sobreendeutament puguin acollir-se a aquesta via per tal de poder tornar a portar una vida digna.

Mecanisme de segona oportunitat

La segona oportunitat és un mecanisme legal pensat per a particulars i autònoms que, per diverses causes, no poden fer front a les seves obligacions de pagament. A través d’aquest procediment es pot aconseguir que s’eliminin total o parcialment els deutes de la persona insolvent i puguin començar de zero. D’aquesta manera poden tornar al teixit econòmic i empresarial i, de nou, aportar riquesa.

Per accedir al mecanisme de segona oportunitat i presentar concurs s’han de complir certs requisits: ser deutor de bona fe, tenir més d’un creditor, no haver presentat cap altre concurs en els darrers 10 anys i ser insolvent o estar a punt de ser-ho.