Titulars

Dictamen sobre jubilacions: problemàtica de la jubilació dels advocats/des donats d'alta en mutualitats alternatives al règim especial de treballadors autònoms (RETA)

El Consell de l'Advocacia Catalana s’ha reunit en els darrers mesos amb diferents  associacions, sindicats i plataformes amb la finalitat de tractar la problemàtica i les  reivindicacions en relació a l'accés a la jubilació per part dels advocats i advocades i el sistema de previsió social actual.

Tue Jul 30 11:54:35 CEST 2024

Fruit d'aquestes reunions es va posar de manifest la necessitat de comptar amb un informe  jurídic independent que analitzés la situació i plantegés possibles propostes, amb la finalitat  de poder adoptar una posició per part del Consell, fonamentada jurídicament.

Per aquesta raó es va encarregar a l ’Associació Catalana de Juristes Demòcrates (ACJD),  amb una àmplia trajectòria en Dret Laboral i de la Seguretat Social, la redacció de l’informe,  que va ser entregat al Consell el 19 de juny de 2024.

Després de diferents sessions plenàries, en les quals els degans i deganes dels col·legis de l’advocacia catalana han pogut estudiar en profunditat el dictamen emès per l’ACJD, i després de conèixer, en la sessió convocada pel CGAE el passat 24 de juliol, les  conclusions d’altres informes encarregats per altres col·legis de l’advocacia de fora de  Catalunya, el Consell de l’Advocacia Catalana manifesta:

1. L’existència d’una possible responsabilitat per part de l’Estat, en relació a la configuració  del sistema de previsió social de l’advocacia, en no garantir el mandat constitucional contingut als articles 41 i 50 de la CE, dels quals es deriva l’obligació del legislador d’establir  per a tots els ciutadans un “règim públic de Seguretat Social” que ha de garantir unes prestacions socials “suficients” i fins i tot “periòdicament actualitzades”.

2. La necessitat d’obrir una negociació amb el Ministeri d’Inclusió i Seguretat Social amb la  finalitat d’aconseguir:

• Habilitar una passarel·la al RETA, voluntària, per a tots aquells mutualistes alternatius que així ho sol·licitin, amb el reconeixement per part de l’Estat del temps i de les aportacions realitzades en el sistema de mutualisme substitutiu i alternatiu al RETA.

• Que aquesta mesura sigui compatible amb garantir igualment la seguretat jurídica, els drets i els capitals aportats pels mutualistes que no optin per aquesta opció i es mantinguin com a alternatius en les mutualitats professionals.
  • Mantenir el mutualisme com a sistema de previsió social alternatiu al RETA, si bé amb l’adopció de les modificacions legislatives corresponents per aconseguir un sistema de prestacions suficients en el futur.
  • Permetre que tots els mutualistes alternatius siguin beneficiaris de la totalitat de les prestacions socials finançades a traves de Pressupostos Generals de l’Estat.
  • Adequar la legislació fiscal per un correcte tractament impositiu, amb equiparació de les dues alternatives (RETA i sistema alternatiu de previsió social en mutualitats)
  • Especial atenció a situacions de vulnerabilitat i possibles bretxes que puguin provocar situacions de desigualtat, com pot ser la bretxa de gènere o per situacions de discapacitat.
  • Cercar solucions per als mutualistes passius que disposin de pensions inferiors a la quantitat establerta com a mínima en el sistema de SS, amb la finalitat que puguin accedir al complement de mínims en les mateixes condicions que la resta de la ciutadania.

3. La voluntat d’exercir la màxima transparència i publicar l’informe elaborat per l’Associació Catalana de Juristes Demòcrates per encàrrec del Consell de l’Advocacia Catalana, que podeu consultar i/o descarregar-vos tot seguit (veure document adjunt)