Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa | Titulars

L'ICAB i l'ICAM, per prestacions de jubilació dignes

Un nombre significatiu de professionals de l'advocacia de tot Espanya, després de llargs anys de servei, enfronten una situació d'incertesa respecte a les seves futures pensions, reflectint una problemàtica àmplia de justícia social per a aquells que han garantit la defensa i l'accés efectiu a la justícia per a la ciutadania.

Tue Apr 16 21:00:00 CEST 2024

La Mutualidad de la Abogacía ha experimentat canvis importants, passant d'un sistema de capitalització col·lectiva a un de capitalització individual (Reial Decret Legislatiu 6/2004). Aquestes transformacions han creat diverses situacions que demanden un tractament equitatiu i respectuós envers tots els i les mutualistes.

El paper de l'advocacia és crucial no només en el manteniment de la justícia i l'Estat de Dret, sinó també en assegurar una assistència jurídica gratuïta essencial per a la societat.

Per això, els Il·lustres Col·legis de l'Advocacia de Madrid i de Barcelona, de manera conjunta,

DECLAREN

1r.- Gaudir d'una vellesa digna amb prestacions de jubilació suficients i adequades és un dret irrenunciable de qualsevol professional de l'advocacia. És vital que tant el Govern com els grups parlamentaris prenguin mesures per assegurar que aquests professionals, fonamentals per a la defensa dels drets i les llibertats, rebin la protecció adequada en la seva jubilació.

2n.- Després dels diversos canvis jurídics operats sobre la Mutualidad de la Abogacía, per garantir tot l’anterior, ha de regular-se una transició opcional al Règim de la Seguretat Social per a Treballadors Autònoms (RETA), amb reconeixement d'antiguitat i una pensió mínima garantida per als mutualistes retirats, així com un tractament fiscal favorable per a la recuperació de l'estalvi i la millora de les prestacions per a aquells que es jubilin parcialment.

3r.- La varietat de circumstàncies entre els mutualistes, incloent aquells inscrits abans del 2005 sota un sistema de capitalització col·lectiva, i els més recents sota un esquema de contribucions individuals, amb majors o menors aportacions, exigeix un abordatge que respecti i tingui en compte els drets de totes les parts involucrades.

4t.- Quant a la possibilitat de posar fi el 2027 a l'alternativitat del mutualisme, s'ha de mantenir per a tots els professionals de l'advocacia el dret a triar el seu sistema de previsió social mitjançant un sistema públic o privat. A aquest efecte, s'ha de regular el sistema privat que garanteixi en tot moment el compliment d’allò assenyalat en el punt primer per tal de preservar prestacions de jubilació dignes.

5è.- L'ICAM i l'ICAB, conscients del seu paper, es manifesten compromesos a treballar amb les autoritats per implementar aquests canvis, cercant sempre el millor interès de les persones col·legiades i demostrant el seu compromís amb la justícia social i el reconeixement de la dedicació dels seus membres en la defensa dels drets i les llibertats de la nostra societat.

Madrid, 16 d’abril del 2024

Eugenio Ribón Seisdedos