Torn d'Ofici i Assistència al Detingut | Torn d’Ofici i Assistència a la Persona Detinguda - Ciutat de la Justícia

L'ICAB publica les designes, telefonemes i facturació del Torn d’Ofici

En un exercici de publicitat activa i transparència promogut per la seva Junta de Govern, l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona ha fet pública tota la informació corresponent a la gestió del Torn d’Ofici i Assistència a la Persona Detinguda (en totes les seves àrees i especialitats) dels prop de 3.000 professionals de l’advocacia que presten aquesta vital funció pública en la demarcació ICAB (Barcelona i les seves onze delegacions).

Tue Jun 25 12:40:09 CEST 2024

Aquesta informació ja es pot consultar per part dels membres de la Corporació al web oficial icab.cat i inclou les designes, telefonemes i facturació del torn d’ofici. Les dades es mostren anonimitzades per tal de complir amb la legislació vigent sobre protecció de dades i corresponen als darrers cinc anys.

Cal recordar que, segons estableix el Reglament del Servei de Defensa d’Ofici, hi ha tres grans àrees generals o matèries d’actuació: civil, penal i social-administratiu, que són incompatibles entre si. Dins de l’àrea penal hi ha torns específics, com el d’investigats de violència de gènere o jurat. Dins de l’àrea civil hi ha torns específics, com família, hipotecari, canònic, segona oportunitat i mercantil. Per altra banda, hi ha torns especials (compatibles amb qualsevol àrea general), com el torn de víctimes de violència sobre la dona, estrangeria, menors, penitenciari i menors no acompanyats.

A més, cal destacar que el lletrat o lletrada pot inscriure’s en un màxim de dues àrees geogràfiques, tenint en compte que Barcelona ciutat, Besòs i Llobregat és una àrea geogràfica i qualsevol de les delegacions, una altra diferent.

Per tot l’anterior, el màxim de torns adscrits de l’àrea de penal són 21; de l’àrea civil són 25; i de l’àrea social-administratiu són 12. Així doncs, la quantitat abonada per les actuacions d’ofici justificades dependrà del nombre de designacions rebudes i aquestes, oscil·laran segons els torns adscrits, que dependran del nombre de matèries d’actuació i zones geogràfiques als que el lletrat o lletrada es trobi d’alta.

Així ens trobem que l’any 2023, la mitjana d’ingressos entre les persones exercents que han justificat actuacions al servei del torn d’ofici ha estat d’uns 9.000 euros/any. La persona que ha percebut més aquest darrer any natural ha arribat als 48.000 euros, en motiu d’estar adscrita a setze torns.

La Junta de Govern destaca que les dades mostren que el sistema de designes automàtic de l’ICAB funciona perfectament. El sistema assigna sempre equitativament els expedients entre totes aquelles persones col·legiades adscrites al Torn d’Ofici, tal com preveu la Llei d’Assistència Jurídica Gratuïta. Alhora, l’actual òrgan rector insta a totes les juntes de govern que regiran el futur de l’ICAB a mantenir el compromís de publicació anual d’aquestes dades. I ho fa perquè, malgrat la legislació sobre transparència no obligui als col·legis a la seva publicació, considera imprescindible protegir la reputació de la institució i d’aquest servei públic.