Comissió d'Advocats de Responsabilitat Civil i Assegurances | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa | Titulars

La Comissió d’RC i Assegurances de l’ICAB alerta del retrocés legislatiu existent per afrontar els danys i perjudicis derivats de l’ús de les xarxes socials

Així s’ha posat de manifest durant la celebració del 28è Congrés de Responsabilitat Civil que se celebra els dies 9 i 10 de maig a la seu del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona i que ha estat inaugurat pel degà de l’ICAB, Jesús M. Sánchez García, i el president de la Comissió d'Advocats de Responsabilitat Civil i Assegurances, Diego Callejón Muzell.

Thu May 09 18:00:00 CEST 2024

La Comissió d'Advocats de Responsabilitat Civil i Assegurances del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) ha alertat del retrocés legislatiu per afrontar els danys i perjudicis derivats de l’ús de les xarxes socials. Ha estat en el marc del 28è Congrés d’RC que se celebra avui i demà divendres, 10 de maig, al Palauet Casades i que ha inaugurat el degà del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Jesús M. Sánchez García, i el president de la Comissió d'Advocats de Responsabilitat Civil i Assegurances de l'ICAB, Diego Callejón Muzelle.

Durant la inauguració, Jesús M. Sánchez, ha destacat que la Comissió de Responsabilitat Civil de l’ICAB va ser pionera en la celebració d’un congrés, que enguany ha arribat a la 28a edició, i que s’ha consolidat com a cita essencial per tractar les principals novetats sobre aquest àmbit del Dret. Per la seva part, Diego Callejón ha destacat l’ampli programa de taules que es realitzaran durant les dues jornades del Congrés i que permetran tractar qüestions de plena actualitat en relació amb la responsabilitat civil i les assegurances.

El 28è Congrés d’RC s’estructura en nou ponències. En el marc de la primera sessió, que ha tractat els danys i perjudicis de les xarxes socials, l’advocat Francesc Feliu Pamplona ha exposat el cas conegut com els “moderadors de Facebook” tot destacant la sentència del jutjat del social número 28 de Barcelona, ja que "per primera vegada a Espanya un tribunal ha reconegut a un moderador de continguts d’aquesta xarxa social una baixa per malaltia a causa de les conseqüències físiques i mentals derivades del visionat constant d’imatges que havien de filtrar a l’hora de moderar els continguts per difondre en aquest canal”.

Durant la ponència també s’han abordat la possible responsabilitat de les xarxes en relació als continguts il·lícits que aquestes acaben publicant, així com la problemàtica derivada del “hackeig” de comptes d’usuaris en aquesta plataforma.

Un altre aspecte que ha exposat Feliu és que hi ha estudis que demostren que els algoritmes que vehiculen les xarxes socials estan dissenyats presumptament per crear dependència als usuaris.

Els advocats experts en Responsabilitat Civil i Assegurances de l’ICAB participants en el Congrés han posat de manifest que la tecnologia i els canvis socials van molt per davant de la legislació per afrontar les problemàtiques derivades de l’ús de les xarxes socials. Per això han alertat del retrocés legislatiu existent per abordar els reptes que plantegen l’ús de les xarxes socials. “Hauria de ser una prioritat del legislador abordar la responsabilitat en matèria de danys i perjudicis que poden generar les xarxes socials”, ha afirmat Diego Callejón, president de la Comissió d'Advocats de Responsabilitat Civil i Assegurances de l'ICAB, i ha afegit: “Cal recordar que el Parlament Europeu va aprovar una resolució on es ‘convida’ la Comissió Europea a proposar una legislació contra el disseny addictiu".

Al llarg d’aquesta primera jornada del Congrés també s’abordarà “l'assegurança voluntària en la circulació de vehicles de motor. Possibilitats de la seva aplicació davant els límits del SOA per complir amb el principi de restitució íntegra del dany”; “la quantificació del dany moral derivada del delicte. Alternatives a la determinació aleatòria del valor del dany”; i es durà a terme un taller pràctic sobre “el nou recurs de cassació en matèria civil”.

La segona jornada del Congrés ha servit per continuar abordant aspectes rellevants en matèria de responsabilitat civil i assegurances. Al llarg del divendres 10 de maig s'ha tractat “la intervenció provocada, per fer una crida al procés i intervenció voluntària en els procediments de responsabilitat civil”; “la contractació de l'assegurança, declaració del risc i la seva posterior importància en cas d'existència de sinistre: infraassegurança, sobreassegurança i regla d'equitat”; “la Responsabilitat Civil de les persones amb diversitat intel·lectual i la seva nova regulació” i s'ha realitzat una taula rodona per intentar donar resposta a la pregunta: “El rescabalament de les despeses d'assistència sanitària futura en l'àmbit hospitalari i ambulatori. Qui ha de percebre-ho?".

El Congrés ha finalitzat amb la ponència sobre “la responsabilitat per danys en accidents amb patinets elèctrics” per tal d’analitzar la normativa sobre patinets elèctrics, que va entrar en vigor el 22 de gener del 2024. Alhora s'ha reflexionat sobre l’obligatorietat al nostre país de subscriure una assegurança per conduir un patinet que cobreixi la responsabilitat civil arran de l’augment d’accidents amb aquests vehicles.

Aquesta anàlisi en profunditat de les principals novetats i problemàtiques actuals en matèria de responsabilitat civil i assegurances es porta a terme amb la participació d’una vintena de juristes especialitzats en aquest àmbit del Dret, la majoria dels quals són advocats i advocades.

La cloenda del Congrés ha tingut lloc el divendres, 10 de maig del 2024, a càrrec de Ramon Ángel Casanova Burgués, diputat responsable de la Comissió d'Advocats de Responsabilitat Civil i Assegurances de l'ICAB, i Jorge Fuset Domingo, vicepresident de la Comissió organitzadora d’aquest esdeveniment.