Comissió d'Advocats de Responsabilitat Civil i Assegurances | Notes de Premsa | Titulars

La Comissió de RC de l’ICAB ha realitzat una anàlisi exhaustiva i transversal d’aquesta matèria amb motiu del seu 27è Congrés

En el marc d’aquest Congrés s’ha abordat la responsabilitat civil de productes i IA, centres sanitaris, escoles i dels administradors de societats mercantils.

També s’ha tractat la responsabilitat civil en la filtració de les dades personals, la responsabilitat patrimonial vinculada a l’aplicació del decret de l’estat d’alarma, el projecte de reforma del barem i altres directives europees que poden afectar aquest àmbit y s’ha analitzat el supòsit més important de responsabilitat civil de la història de l’esta espanyol: el cas Prestige.

Fri Jun 16 14:36:50 CEST 2023

En el marc del 27è Congrés de Responsabilitat Civil organitzat per la Comissió d'Advocats de Responsabilitat Civil i Assegurances del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona s’ha fet una anàlisi transversal i exhaustiva durant els dies 15 i 16 de juny per determinar i avaluar com ha evolucionat aquesta matèria i els principals canvis legislatius que les noves directives europees poden comportar a curt termini.

El 27è Congrés l’ha inaugurat Ramón Ángel Casanova, diputat responsable de la Comissió de la Comissió d'Advocats de Responsabilitat Civil i Assegurances i el president d’aquesta Comissió, Diego Callejón.

Tot aquesta anàlisi en profunditat en relació a la responsabilitat civil s’ha pogut fet gràcies a la participació de més 20 de ponents de l’àmbit de l’advocacia i acadèmic. Així per exemple, el catedràtic de Dret Mercantil d’ESADE – Universitat Ramon Llull Miquel Trias Sagnier ha exposat quina és la responsabilitat civil que tenen els administradors de societats. Per la seva part l’ex magistrat de la Sala 3a del Tribunal Suprem i ex membre del Consejo General del Poder Judicial, Rafael Fernández Valverde, ha abordat la responsabilitat patrimonial derivada del decret de l’estat d’alarma tres anys després de la pandèmia. L’advocada Belén Pose Vidal ha donat a conèixer qui pot tenir responsabilitat civil quan es produeixen dades persones o confidencials. Un altre tema de màxima actualitat que s’ha tractat és el paper dels centres docents quan es produeix assetjament escolar (Bullying), ciberassetjament, maltractament i abusos tant dins com fora de les aules i si les famílies de les víctimes poden demanar responsabilitat civil a les escoles pels possibles danys patits pels alumnes. Per abordar aquest tema s’ha comptat amb la participació de l’advocada Noelia Rebón Rodríguez, mentre que l’advocat i catedràtic de Dret Civil de la Universitat de Salamanca Eugenio Llamas Pombo ha tractat la responsabilitat civil sanitària per tal d’establir què passa quan hi ha falta o defecte en el consentiment informat, quina és la responsabilitat per dany desproporcionat i tractant la compatibilitat de la indemnització de dany moral amb el d’autonomia del pacient i/o connexió amb altres danys personals i patrimonials.

També en el marc del 27è Congrés de Responsabilitat Civil s’ha fet una anàlisi al supòsit més important de responsabilitat civil de la història de l'estat espanyol: el cas Prestige de la mà de Eliseo Sierra Noguero, president de SEAIDA Catalunya, professor associat i coordinador de Dret Mercantil de la Universitat Autònoma de Barcelona. En aquest sentit, durant la celebració del Congrés s’ha considerat que aquest cas marca un abans i un després en relació a la responsabilitat civil derivada d’un accident ambiental a Espanya quan s’està a les portes de l’inici del judici per la catàstrofe ecològica d'Aznalcóllar (Sevilla) que el 1998 va provocar l'abocament de cinc milions de metres cúbics de llots tòxics a l'entorn de Doñana i que es jutja 25 anys després d’aquest accident.

Aquest Congrés també ha servit per fer analitzar les millores i canvis que es poden derivar de les noves reformes legislatives. En aquest sentit, Javier L. García de la Serrana, advocat i membre de la Comissió de Seguiment del Barem ha aportat el seu posicionament sobre el projecte de reforma del barem; l’advocat i doctor en Dret Mariano Medina Crespo ha exposat l’aplicació del barem fora de l’àmbit motoritzat i el dany moral i Miquel Martín Casals, catedràtic de Dret Civil de la Universitat de Girona, ha abordat els canvis i futur de la Responsabilitat Civil de les noves directives europees en relació als productes i intel·ligència artificial.

Per tancar el Congrés s’ha celebrat una taula per reflexionar i debatre sobre el paper del tercer perjudicat en les prestacions econòmiques derivades de les indemnitzacions per accidents de trànsit per tal de definir si s’ha de permetre la seva reclamació. Han participat en aquesta taula Monika Tholen, advocada i experta en el recobrament de la Seguretat Social des d'Europa; el catedràtic Miquel Martín Casals, per facilitar una visió internacional; Josep Pérez Tirado, advocat i representant d’Associacions de Víctimes i José Antonio Badillo Arias, advocat i professor de Dret Mercantil de la Universitat d’Alcalà. La taula ha estat presentada i moderada per Diego Callejón Muzelle, advocat i president de la Comissió d'Advocats de Responsabilitat Civil i Assegurances de l’ICAB, de la mateixa manera que totes les altres taules del Congrés han comptat amb la moderació dels vocals de la Comissió de RC Maria Vilagut Isa; Juan Carlos Lopera Garrido; Ángel Garcia Pérez; Marisa Guervos Montero; Sonia Salud Carabella; Víctor González Núñez, així com del vicepresident de la Comissió de RC, Jorge Fuset Domingo; i del secretari d’aquesta Comissió, Xavier Coca.