Torn d'Ofici i Assistència al Detingut | Titulars

Les actuacions en català al torn d’ofici han crescut prop del 70% en els dos últims anys

L’ICAB és el col·legi de l’advocacia que en xifres absolutes té un major nombre de participants al programa de foment de la llengua, seguit pel de Girona, Manresa, Lleida i Tarragona. Aquesta dada s’ha donat a conèixer en el marc de la XV Jornada sobre l’ús del català a la justícia que ha organitzat el Consell de l’Advocacia Catalana i que s’ha celebrat a la seu del Col·legi d’Advocats i Advocades de Tortosa.

Fri Mar 15 13:31:43 CET 2024

En el marc d’aquesta jornada també s’ha posat de manifest que el nombre d’actuacions al Torn d’Ofici en llengua catalana s’ha incrementat un 68,9% en els dos últims anys, arribant a la xifra de 12.639 al 2023 davant les 7.483 que es van fer al 2021, i que un de cada cinc advocats del Torn d’Ofici ja està inscrit al programa de foment de la llengua.

Aquest augment del nombre d’actuacions ha estat possible gràcies al Programa de foment del català al torn d’ofici que impulsen el Consell de l’Advocacia Catalana i el Departament de Justícia, Drets i Memòria de la Generalitat i en el qual actualment ja s’hi han inscrit un de cada cinc advocats del servei. Això representa que un total de 1.365 advocats i advocades ja es beneficien del complement salarial de 25 euros per actuació per utilitzar el català, que són un 31,1% més que el miler d’inscrits que hi havia fa dos anys. D’aquesta forma, l’any 2023 es va tancar amb un 21,35% de professionals que participen del programa, quan al 2021 representaven el 15,96%.

Per col·legis de l’advocacia, els que tenen un major percentatge d’inscrits a aquesta iniciativa són Manresa, Vic, Girona, Figueres i Reus. En canvi, en xifres absolutes, els col·legis que tenen un major nombre de participants al programa de foment de la llengua són Barcelona, Girona, Manresa, Lleida i Tarragona.Una realitat que, sumada al pes demogràfic, també es tradueix en l’anàlisi territorial de les actuacions realitzades en català al torn d’ofici, amb Barcelona, Girona, Vic, Tarragona i Manresa percentualment al capdavant.

Malgrat que el creixement del programa de foment del català al torn d’ofici és significatiu i sostingut, el nombre d’actuacions en català en el servei representa tan sols el 5,72% del total d’actuacions que es fan en el torn d’ofici. Si bé és cert que amb la implantació del programa aquest percentatge ha passat del 3,5% del 2021 a aquest 5,7% del 2023 (+62%).

Economia de la llengua

La XV Jornada sobre l’ús del català a la justícia ha tractat aquest any sobre l’economia de la llengua i les mesures de foment actuals a la justícia. En una primera part s’han abordat els impactes econòmics de les polítiques lingüístiques de foment del català i, en una segona, s’ha debatut sobre l’adequació d’aquestes mesures, especialment les que impliquen complements econòmics.