Notes de Premsa | Titulars | Secció de Dret de Família | Secció de la Infància i de l'Adolescència

NOTA DE PREMSA: El 53% dels espanyols no compten amb un jutjat de família on ser atesos

El III Congrés de Família reclama la igualtat de tots els ciutadans a l'hora de comptar amb un jutjat especialitzat per a casos de família. Prop de 400 advocats/des es reuneixen a Màlaga per assistir a l'esdeveniment que durarà dos dies i que compta amb 27 ponents.

Thu May 18 16:30:42 CEST 2023

La tercera edició del Congrés de Família: infància, família i capacitat, organitzat pels Col·legis de l'Advocacia de Màlaga, Madrid, Barcelona i Antequera amb la “Plataforma Familia y Derecho”, ha començat aquest matí a la ciutat andalusa amb l'assistència de prop de 400 advocats/des.

A la presentació han participat: Salvador González Martín, degà de l'Advocacia de Màlaga; Isabel Winkels Arce, vicedegana de l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Madrid (ICAM); Joaquim de Miquel Sagnier, secretari de l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB); Luis Alejandro Moreno Aragón, degà Col·legi d'Advocats d'Antequera; i Xavier Abel Lluch, magistrat jutge del Jutjat d'Instància núm. 14 Barcelona i president de la “Plataforma Familia y Derecho”.

Només 163 jutjats especialitzats

Segons les dades de l'INE, a Espanya es van produir 90.582 divorcis, nul·litats i separacions l’any 2021. D'aquests, el 56,8% incloïen famílies amb fills menors o en edats dependents. El degà de l'Advocacia de Màlaga, Salvador González, apuntava que aquesta és una raó més “per la qual és essencial que seguim treballant junts per poder oferir el millor servei, sempre protegint la infància”. Tot i això, no tots poden comptar amb un procés que inclogui un jutjat especialitzat.

Tal com indicava Isabel Winkels, vicedegana de l'ICAM, només hi ha 169 jutjats de família a Espanya, davant de 1.187 jutjats no especialitzats, que atenen els 22 milions de ciutadans de les localitats on es troben. Això implica que el 53% de la població espanyola no té accés a aquests jutjats especialitzats, cosa que “és una injustícia”, afirmava Joaquim de Miquel, secretari de l'ICAB i afegia: “La totalitat de la població ha de gaudir d'un servei públic realitzat en igualtat de condicions i de tracte, superant així la sensació (i la realitat) d’una justícia que funciona a diverses velocitats”.

En aquesta tercera edició, les advocacies i la plataforma es veuen obligades a insistir una vegada més en l'especialització d'aquesta secció. “Si aconseguim l’especialització de 150 jutjats més tindríem tots els espanyols coberts”, reclamava Winkels: “És una cosa tan clara que seguirem celebrant aquests congressos fins que el missatge arribi”.

Especialització de l’advocacia, jutjats i equips

Un any més han reivindicat la necessitat de l’especialització del Dret de família dins del Dret civil. “El Dret de família tracta una disciplina que aborda una de les àrees més importants i sensibles de la societat: les relacions familiars”, assenyalava Salvador González qui també ha reclamat “una especialització del Dret Civil, que s'ha de traslladar a la fiscalia i als equips psicosocials”.

Així mateix, el degà d'Antequera, Luis Alejandro Moreno, explicava que a la seva localitat els que treballen als jutjats “s'han de fer càrrec i saber de tot. Som jutjats mixtos”, cosa que resulta una discriminació cap a les poblacions més petites.

Xabier Abel, president de la “Plataforma Familia y Derecho”, destacava que “això és contrari als drets d'igualtat de tots els ciutadans” i que resulta “contrari a la Constitució que hi hagi una justícia de doble velocitat. Depèn de si una família s'ha de divorciar a Màlaga o Antequera que tinguin accés a un jutjat especialitzat”.

Al voltant de 400 assistents

Aquesta tercera edició consolida el Congrés, que compta amb un èxit de participació amb prop de 400 advocats/des, que han vingut per participar aquests dos dies. Durant aquest matí s'han tractat temes de gran interès com ara crear un entorn amigable per a un divorci responsable; els problemes i les solucions que ha plantejat la Llei 8/2021 sobre capacitat de les persones; la instrumentalització dels menors en els processos de divorci; i la defensa de l’interès del menor.

Així mateix, a la tarda es continuarà amb una taula rodona que tracta la fiscalitat a les crisis matrimonials i s'escoltarà la veu dels menors, amb la participació de l'alcaldia infantil de la Ciutat de la Infància de Màlaga.

• Altres Cursos | Titulars

El degà de l’ICAB assisteix al IV Congrés de Dret Bancari a Madrid

El degà de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB), Jesús M. Sánchez, ha estat present en la inauguraicó del IV Congrés de Dret Bancari celebrat a l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Madrid (ICAM).
  • Comissió de Relacions amb l'Administració i la Justícia (CRAJ) | Titulars

La CRAJ informa: Inspecció a la secció territorial de la Fiscalia de Santa Coloma de Gramenet

Us informem que la Fiscalia de la Comunitat Autònoma de Catalunya té previst dur a terme una inspecció sobre la secció territorial de la Fiscalia de Santa Coloma de Gramenet el proper dia 25 d’abril de 2024.
  • Comissió de Relacions amb l'Administració i la Justícia (CRAJ) | Titulars

La CRAJ informa: Nou tràmit de presentació de recursos de reposició

Us informem que l’Agència Tributària de Catalunya ha posat a disposició de la ciutadania un nou tràmit que permet presentar recursos de reposició en contra d’actes de reclamació del pagament d’un deute pendent en via executiva.