Comissió d'Advocats/des Mediadors/des | Centre ADR - ICAB (Centre per a la Resolució Alternativa de Conflictes) | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: El Centre de Mediació del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (CEMICAB) ha tramitat al 2015 prop de 1.000 mediacions

Del total de mediacions realitzades al Centre de Mediació de l’ICAB, 732 mediacions han estat sobre aspectes familiars (guarda de fills, pensió d’aliments, ús del domicili de família) i 199 sobre diferents matèries de l’àmbit civil
Fri Jan 15 00:00:00 CET 2016

Les mediacions públiques (amb benefici de justícia gratuïta d’una part o de les dues) han estat més de 800 enfront de les més de 100 mediacions privades tramitades

Barcelona 15/01/2016. El Centre de Mediació del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (CEMICAB) ha tramitat al 2015 prop de 1.000 mediacions. Aquesta és una de les dades que s’han donat a conèixer en el marc de la jornada: 'Experiències de mediació amb advocats, jutges i mediadors', una de les activitats que aquesta Corporació ha organitzat per commemorar el ‘Dia europeu de la Mediació’, que se celebra cada 21 de gener.

En el marc d’aquesta jornada s’ha organitzat una roda de premsa amb el degà del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Oriol Rusca, la vicedegana del Col·legi, Rosa Ma. Barberà, la diputada responsable del CEMICAB, Mercè Claramunt, i el mediador i responsable del màster de mediació de l’ICAB, Antoni Vidal. L’objectiu de la mateixa ha estat fer una valoració de la situació de la mediació a Barcelona d’acord amb les dades i l’experiència del Centre de Mediació de l’ICAB, que es va crear el 2011 amb l’objectiu de promoure el coneixement i els avantatges de la mediació entre l’advocacia.

Claramunt ha explicat que al llarg del 2015 es van tramitar 931 mediacions. D’aquestes, 815 són públiques, és a dir, tenien el benefici de la justícia gratuïta –per part d’una o de les dues parts en conflicte- mentre que les 116 restants són privades ja que han estat sol·licitades per persones que no tenien reconegut el benefici de la justícia gratuïta.

La diputada responsable del Centre de Mediació de l’ICAB ha destacat també l’increment de l’ús de la mediació a Barcelona, atès que el CEMICAB va rebre en els primers 4 anys d’existència (entre 2011 i 2014) una mitjana de més 800 peticions de tramitació de mediacions en àmbits diversos, però atès que les dues parts han de donar el seu consentiment per resoldre el conflicte per aquesta via, l’índex de mediacions finalment realitzades anualment en aquest període va ser de poc més de 200.

Rusca també ha explicat que des del Col·legi de l’Advocacia  de Barcelona s’ha fet “una aposta molt important per promoure la mediació creant i potenciant el CEMICAB. L’objectiu d’aquest centre és facilitar als advocats i advocades  les eines i la formació especialitzada necessària per poder actuar com a advocat mediador”  i ha afegit “que la mediació pot entre d’altres, ajudar a descongestionar l’Administració de Justícia”.

Claramunt ha ressaltat també els avantatges de la mediació com a mètode per resoldre conflictes. En aquest sentit, ha destacat que “en la mediació són els propis ciutadans i ciutadanes els que construeixen l’acord  amb les seves propostes per a la resolució de les situacions problemàtiques amb l’ajuda dels professionals mediadors. Els acords així obtinguts sovint són més perdurables i mes fàcilment executables per la implicació activa de les parts en buscar la solució”

Àmbits de la mediació

De les 815 mediacions públiques sol·licitades, 681 mediacions han estat sobre aspectes familiars (guarda de fills, pensió d’aliments, ús del domicili familiar...) i 134 sobre diferents matèries de l’àmbit civil.  Això suposa que els conflictes en l’àmbit familiar han estat el  84 % de les mediacions sol·licitades.

De les 116 mediacions privades, 51 mediacions han estat sobre aspectes familiars, 16 en matèria de consum i relacions comercials, 15 en matèria d’arrendaments, 33 en conflictes de caire civil i la resta repartides entre conflictes entre veïns, assumptes de trànsit i mercantils.

48 noves persones advocades mediadores del CEMICAB

Vidal ha donat a conèixer que “l’ICAB compta amb un col·lectiu de 248 advocats mediadors, 48 més que en el període 2011-2014, fet que mostra que la mediació és una sortida professional que guanya terreny entre l’advocacia i una via molt important a tenir en compte alhora de resoldre conflictes”.  Vidal també ha explicat que els advocats mediadors compten amb la titulació del màster o experiència equivalent en diferents àmbits nacionals i internacionals i poden accedir al registre de persones mediadores del CEMICAB que dóna una sèrie de serveis, tals com el registre d’actes i certificacions, les sessions informatives, formació continuada i assessorament especialitzat per part d’un comitè tècnic.

CEMICAB

El Centre de Mediació del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona promou la mediació en l’àmbit civil, mercantil, familiar, però també en temes de consum, medi ambient, educació. El CEMICAB -que està situat al carrer Roger de Llúria, 113 baixos- col·labora des dels seus inicis  amb diferents entitats i institucions, que treballen per la implantació i la consolidació de la Mediació.