Comissió d'Advocats/des Mediadors/des | Centre ADR - ICAB (Centre per a la Resolució Alternativa de Conflictes) | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L’ICAB ha contribuït a través del ‘IV Congrés de Mediació’ a promoure la mediació i la cultura del pacte entre la ciutadania i, especialment, entre els col·lectius vulnerables

• A través de les tres jornades en què s’ha celebrat aquest esdeveniment, i amb la participació de més de 30 ponents, s’han donat a conèixer la visió relativa a la mediació en l'àmbit educatiu i de consum, però també com la mediació pot ser una eina clau per contribuir a resoldre les controvèrsies de col·lectius vulnerables, com infants, joves, dones i persones amb discapacitat
Fri Apr 22 13:00:00 CEST 2022

El ‘IV Congrés de la Mediació en l’Advocacia’, que s’ha celebrat del 20 al 22 d’abril, sota l’organització del Centre ADR- Mediació del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, ha contribuït a promoure la mediació i la cultura del pacte entre la ciutadania, ja que és una eina que pot ser clau per ajudar a resoldre controvèrsies i evitar la judicialització, i molt especialment per a col·lectius vulnerables, com infants, joves, dones i persones amb discapacitat, però també una via per a poder solucionar controvèrsies de consum i d’habitatge.

Aquesta és una de les principals conclusions que s’han donat a conèixer en el marc del ‘IV Congrés de la Mediació de l’Advocacia’, que ha clausurat el divendres 22 d'abril de 2022 Carles Garcia Roqueta, advocat, mediador i diputat de la Junta de Govern de l’ICAB responsable del Centre ADR- Mediació ICAB; Elena Lauroba, professora titular de Dret Civil de la Universitat de Barcelona, i Elisabeth Saltor, directora del Centre de Mediació de Catalunya; La mediació a l'àmbit de la infància i de la joventut.

El diputat de la Junta de Govern i responsable del Centre ADR- Mediació ICAB, Carles Garcia Roqueta, ha posat de relleu que precisament divendres s’ha fet públic el “projecte de Llei de mesures d’eficiència processal de servei públic de Justícia, que serà un gran pas endavant per promoure la mediació ” i ha destacat que “mediar és saber comunicar, per aquest motiu el llenguatge i les paraules tenen una gran rellevància alhora de dur a terme una mediació”.

Lauroba ha declarat que “la mediació és la mare de tots els MASC, i un d’ells és la justícia col·laborativa”. També ha posat de relleu “la importància del llenguatge en la mediació”.

Saltor ha felicitat a l’organització del Congrés perquè el lema d’aquest esdeveniment recull perfectament l’esperit d’aquesta via de resolució alternativa de conflictes, ja que “la mediació està en l’ADN de les persones”. Però també ha fet èmfasi en què des del Centre de Mediació de la Generalitat “seguirem treballant i apostant per la mediació, per tots els ADR i en tots els àmbits més enllà dels més habituals perquè només treballant conjuntament podrem avançar en la cultura del pacte i del diàleg”.

Sota el lema “La mediació: Diàleg i equilibri envers la vulnerabilitat”, i a través de vuit taules de d’anàlisi el 'IV Congrés de Mediació de l'Advocacia' ha servit per abordar la mediació a l'àmbit de la infància i de la joventut, i especialment en entorns educatius, ja que ha servit per abordar aspectes com l’assetjament escolar; com es pot accedir a la mediació en situacions de violència masclista; s’ha analitzat com viuen les situacions de conflicte les persones amb discapacitat i la gent gran; la conflictivitat que concorre en la convivència amb persones vulnerables. També s’ha tractat el reconeixement com a eix central en la mediació en entorns vulnerables, com la mediació pot ser un recurs en les relacions de consum, i debatut sobre la vulnerabilitat de la ciutadania davant del discurs polític i davant les decisions dels polítics.

Amb la participació de més de 30 ponents de perfils professionals multisdisciplinars (advocacia, mediadors, psicòlegs, sociòlegs, directors de centres educatius, inspectors d’educació; magistrats, periodistes, etc.), el ‘IV Congrés de Mediació de l’Advocacia’ també ha establert conclusions respecte a les accions de futur a realitzar per potenciar la mediació.

La celebració del 'IV Congrés de Mediació de l'Advocacia' s'emmarca dins l'objectiu del Centre ADR-Mediació ICAB per a tot aquest 2022 de fomentar la 'Cultura del Diàleg' com a primer pas essencial per resoldre un conflicte i afavorir l'equilibri entre les parts per ajudar a resoldre controvèrsies, especialment, de col·lectius vulnerables.

L’ICAB i la Mediació

El Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, a través del Centre ADR-Mediació ICAB i de la Comissió de Mediació, promouen de forma decidida i ferma l'ús de la mediació, ja que l'empatia, entesa com la facultat de posar-se al lloc de l'altra persona per buscar una entesa recíproca, és consubstancial a l’exercici professional i des del punt de vista deontològic els i les advocades han de prioritzar sempre la via consensual.