Observatori dels Drets de les Persones | Observatori dels Drets de les Persones

Conveni amb la Javeriana i visita a la JEP per finalitzar la missió jurídica a Colòmbia

Colòmbia ha apostat per restaurar. Després de dècades d’una presència sistèmica de la violència en el seu dia a dia, el país sud-americà treballa per consolidar els grans progressos que ve duent a terme en l’eradicació del conflicte que ha marcat la població en temps que sortosament van quedant enrere. Un dels puntals d’aquesta aposta governamental és la Jurisdicción Especial para la Paz (JEP), creada per a satisfer els drets de les víctimes, oferir-los veritat i contribuir a la seva reparació, amb el propòsit de construir una pau estable i duradora.

Thu Sep 28 23:00:00 CEST 2023

És un dels sistemes de justícia transicional de referència actualment a tot el món. Els integrants de la missió jurídica ICAB-ICAM han pogut conèixer de primera mà el seu funcionament i estructura, visitant-ne la seu oficial a Bogotá. A més, els representants col·legials han pogut aportar als seus responsables el coneixement i trajectòria en justícia restaurativa de la Corporació barcelonina, referent en l’anàlisi i aplicació d’aquesta matèria.

La darrera jornada de la missió també ha comptat amb un últim dia de sessions del seminari internacional “Reconciliación y Paz: El impacto de las violencias en los diferentes entornos sociales” a la Pontificia Universidad Javeriana de la capital del país. Hi han intervingut els degans de l’advocacia madrilenya i barcelonina, Eugenio Ribón i Jesús M. Sánchez, amb conferències on han tractat, respectivament, els drets dels consumidors i la pau social, així com l’ús de la intel·ligència artificial en els procediments d’insolvència. Ivonne Álzate, directora de VLEX a Colòmbia, també ha dut a terme una exposició sobre bones pràctiques de IA en l’àmbit jurídic global.

En la pròpia seu de la institució educativa, l’ICAB ha firmat un conveni marc de col·laboració amb la Pontificia Universidad Javeriana. El degà Jesús M. Sánchez i el degà de la facultat de Ciències Jurídiques, el Dr. Juan Carlos Botero Navia, han firmat un acord que, com el segellat amb la Universidad del Sinú, facilitarà l'intercanvi acadèmic en matèries d'anàlisis i estudis jurídics, fet que beneficiarà la contribució formativa d'ambdues institucions.

D’aquesta manera, conclou una missió jurídica a Colòmbia que ha constat de quatre completes jornades de seminari internacional multidisciplinar, la signatura de convenis de col·laboració amb dues de les universitats més prestigioses de Colòmbia i trobades institucionals de primer nivell a la seu presidencial del Palacio de Nariño, la JEP i l’ambaixada espanyola a Bogotá. Els col·legis de l’advocacia de Barcelona i Madrid agraeixen la invitació del govern de Colòmbia i la Consejería Presidencial para la Reconciliación Nacional, que ha permès poder dur a terme aquesta missió jurídica.